FAQ: Regel 7 om piratkopiering

Permalänk
Geeks
SweClockers

FAQ: Regel 7 om piratkopiering

§ 7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna.

_______________________________________________

Q: Varför existerar regel 7? Det borde väl vara fritt att diskutera piratkopior?
A: Piratkopiering är brottsligt och bryter mot svensk lagstiftning, vilket innebär att även den som hjälper någon annan att piratkopiera kan göra sig skyldig till ”medhjälp till brott mot upphovsrättslagen”. Vi tillåter dock diskussioner om fenomenet piratkopiering på en allmän eller akademisk nivå.

Q: Varför tar ni ställning emot piratkopiering?
A: SweClockers tar inte ställning för eller emot piratkopiering. Regel 7 är utformad för att vi ska följa svensk lagstiftning.

Q: Varför är det förbjudet att diskutera piratkopior, när ni skriver nyheter om exempelvis The Pirate Bay?
A: SweClockers tar ansvar för innehållet och kan även ställas till svars för allt som sker på webbplatsen i övrigt. Därför har vi särskilda forumregler, som inte alltid går att tillämpa på det redaktionella innehållet.

Q: Varför är ni så hårda med regel 7? Man får ju inte ens nämna att man piratkopierar?
A: Vi vill att regeln ska vara lätt att tolka och efterleva, både för användare och moderatorer. Det handlar också om en förebyggande åtgärd. Erfarenheterna visar att trådar där användare öppet skyltar med piratkopiering löper stor risk att gå över till diskussioner om hur man piratkopierar.

Q: Är det tillåtet att länka till fildelningssajter eller att hjälpa någon att kringgå kopieringsskydd?
A: Nej. Att länka och hjälpa till kan mycket väl klassas som ”medhjälp till brott mot upphovsrättslagen”, hur oskyldigt syftet än må vara.

Q: Varför finns ett förbud mot att diskutera privatkopiering, som faktiskt är lagligt?
A: Rätten att privatkopiera inskränks av förbudet mot att kringgå kopieringsskydd. Av praktiska skäl har moderatorerna inte möjlighet att bedöma var gränsen går i varje enskilt fall och därför vill vi inte ha den typen av diskussioner i forumet.

Q: Emulatorer är ju lagliga, får man diskutera det?
A: Det är tillåtet att diskutera emulatorer och emulering, så länge piratkopior hålls utanför diskussionen.

Q: Är det tillåtet att diskutera test- eller utvecklingsversioner av mjukvara, som egentligen inte är till för allmänheten?
A: Så länge det inte är uppenbart att mjukvaran används utan tillåtelse berör regel 7 vanligtvis inte den typen av diskussioner.

Q: Så kallad "abandonware" är gamla spel eller program som inte säljs längre. Vad gäller i dessa fall?
A: Termen "abandonware" är vansklig och ofta missvisande. Att ett gammalt spel eller program inte längre finns att köpa betyder inte att det är fritt fram att kopiera. Ofta innehar någon fortfarande upphovsrätten, även i fall där utvecklaren eller utgivaren inte längre är verksam (t.ex. gått i konkurs).

Q: Chippning och flashning av konsoler då?
A: Juridiskt sett är detta en svårtolkad gråzon. Så länge diskussionen inte handlar om att olovligen kopiera spel eller annan mjukvara kan vi tillåta denna typ av frågor i forumet.

Q: Jailbreak och "upplåsta" telefoner kan användas för piratkopiering. Vad gäller i dessa fall?
A: Vår samlade bedömning är att själva upplåsningsförfarandet, det vill säga att utföra ett jailbreak (eller motsvarande) inte bryter mot någon lag. Handlar diskussionen däremot om att utföra ett jailbreak i syfte att piratkopiera faller detta under regel 7.

Q: "Hackintosh" bryter mot Apples EULA (användaravtal). Borde inte detta vara förbjudet att diskutera?
A:
EULA, licensavtal, köpeavtal och liknande utgör inte lagstiftning utan är enskilda överenskommelser mellan de parter som ingått avtalet. Det berör således inte SweClockers och diskussionsforumet.

#FAQ

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det är hårt..

Permalänk
Medlem

Tycker det är jättebra att ni förklarar resonemanget bakom regeln. Det blir lättare att följa regler när man vet att dom har en praktisk anledning och inte bara för att nån säger att det ska vara på ett visst sätt.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Detta är en av anledningarna till att jag allt mer lämnat SweClockers för forum som mer bejakar yttrandefriheten och modereras bättre.

Ofta låses trådar utan att piratkopiering nämnts eller antytts, bara för att tråden flameas av användare som måste hävda att piratkopiering _kan_ vara inblandat. Sedan slutar det alltid med att en moderator låser tråden för §7 trots att ingen antydan gjorts av trådskaparen. Detta kan gälla t.ex. DVD-bränning, hjälp med codecs och dylikt.

Samtidigt tillåts trådar som "Här delas OneSwarm-nycklar" och "Hur kringår jag IPRED". Hyckleri.

Ur juridisk synpunkt kan jag se hur regler kring detta behövs, men tycker att reglernas implementering är väldigt skev.

Tummen ner från mig.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Detta är en av anledningarna till att jag allt mer lämnat SweClockers för forum som mer bejakar yttrandefriheten och modereras bättre.

Ofta låses trådar utan att piratkopiering nämnts eller antytts, bara för att tråden flameas av användare som måste hävda att piratkopiering _kan_ vara inblandat. Sedan slutar det alltid med att en moderator låser tråden för §7 trots att ingen antydan gjorts av trådskaparen. Detta kan gälla t.ex. DVD-bränning, hjälp med codecs och dylikt.

Samtidigt tillåts trådar som "Här delas OneSwarm-nycklar" och "Hur kringår jag IPRED". Hyckleri.

Ur juridisk synpunkt kan jag se hur regler kring detta behövs, men tycker att reglernas implementering är väldigt skev.

Tummen ner från mig.

Håller med dig där.

Jag gjorde en tråd om hur jag skulle få in emulatorer på min Touch, vilket jag inte tyckte var något som bröt mot §7, men den vart låst.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Vi strävar efter att hålla så jämn moderering som möjligt och att endast låsa trådar på grund av § 7 om det står utom rimligt tvivel att det rör sig om piratkopiering. Eftersom det inte är tillåtet att diskutera enskilda fall i den här forumdelen, får ni mycket gärna kontakta mig via pm eller e-post om ni har frågor om hur vi resonerat i en viss situation.

Med vänlig hälsning
Albert Pettersson

Permalänk
Medlem

Just pga det här är flashback > sweclockers rätt ofta.

Yttrandefrihet är tydligen inte viktigt längre, fan vad besviken man blir.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Just pga det här är flashback > sweclockers rätt ofta.

Yttrandefrihet är tydligen inte viktigt längre, fan vad besviken man blir.

Jag vill minnas att Flashbacks servar flyttades till England just pga. piratdiskussioner (de har dessutom fått betala hundratusentals kronor i böter, vilket föranledde flytten). Vi har som sagt inga ambitioner att bråka med svenska lagar och därför ser reglerna ut som de gör i denna frågan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razoz:

Just pga det här är flashback > sweclockers rätt ofta.

Yttrandefrihet är tydligen inte viktigt längre, fan vad besviken man blir.

Problemet ligger ju inte direkt i att mods vill leka puppetmasters och bestämma vad du får och inte får prata om, det är ju för att de själva inte ska råka illa ut, rent juridiskt.

Jag tycker det är bra att ni håller er skarpa på dessa punkter, det här är en bra sida och det vore onödigt att dra på sig åtal och böter bara för att bredda diskutionerna lite granna.
Vill man diskutera piratkopiering så finns det tillräckligt många sidor för sånt ändå, Flashback tex är ett helt ok forum.

Visst kan det väl ta någon minut eller två extra ibland så man inte tar onödiga felsteg, men piratkopiering är ett ämne jag personligen tycker Swec klarar sig bra utan.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Självklart förstår jag varför och hur ni resonerar, men själv är jag är en vansinnigt aktiv fildelare och ser det som en stor del av mitt datoranvändande, så att möjligheterna till diskussion annihileras på ett av mina favoritforum är lite surt.

Permalänk

Hur står detta till om folk postar bilder där torrent program/ikoner syns eller diskutterar hur man optimerar sin klient?

själva fildelning eller programmen i sig är ju inte olagliga det är väl snarar om det är upphovsrättskyddat materil som är olagligt men ändå är väl programen lagliga och kan diskutteras?

sen i vartannat galleri mm så nämns *Semesterbilder* som alternativt ord istället för stora filmsammlingar mm.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

En sak jag undrar är om det är lönt att annmäla trådar, när det är uppenbart att det snackas piratkopiering?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

En sak jag undrar är om det är lönt att annmäla trådar, när det är uppenbart att det snackas piratkopiering?

Lönt är det alltid. Dock är det moddarna som bestämmer om det ska bli påföljd.

Jag tog bort en bit av inlägget som kunde uppfattas som ett brott mot § 7 i reglerna.
Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

En sak jag undrar är om det är lönt att annmäla trådar, när det är uppenbart att det snackas piratkopiering?

Det är definitivt lönt. Vi vidtar åtgärder mot alla brott mot § 7. Kontakta gärna mig om du tycker att vi har agerat märkligt på något ställe.

Permalänk
Skrivet av GAPa:

Det är definitivt lönt. Vi vidtar åtgärder mot alla brott mot § 7. Kontakta gärna mig om du tycker att vi har agerat märkligt på något ställe.

Jag anmälde ett inlägg i Topgear tråden där det länkades till en sida där man kan ladda ner topgear/ Fifth gear avsnitt. Sidan är inte någon officiell Topgear/ Fifth gear sida.
Så den borde strida i mot § 7 men ingen moderator har gjort något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furste_filip:

Jag anmälde ett inlägg i Topgear tråden där det länkades till en sida där man kan ladda ner topgear/ Fifth gear avsnitt. Sidan är inte någon officiell Topgear/ Fifth gear sida.
Så den borde strida i mot § 7 men ingen moderator har gjort något.

Inlägget du anmälde togs bort kl. 15.30 den 30 juni, så visst har vi gjort något. Vi föredrar dock att inte diskutera enskilda fall i den här forumdelen, så kontakta mig gärna via e-post eller pm för att diskutera vidare.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt resonabelt att denna regel existerar, vill inte ni lägga tid på att tolka vad som är ok enligt svensk lag är det lika bra att köra det säkra före det osäkra. Sen slipper man att forumen svämmar över med problem med cracks, serials, hur man laddar hem osv vilket är ointressant för oss som redan kan det så bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är imponerad att ni "vågar" stå upp för så hårda regler. Tror att forumet har vunnit mycket på att ni är hårda och framför allt tydliga. För Sweclockers är det forumet som jag anser bäst, det ända forumet som har så mycket proffsiga och kunniga medlemmar som svarar på frågor utan att skrika att man är en idiot som inte kan googla. För jag tror inte att det ger särskilt mycket motivation att försöka klara något själv genom att kalla någon idiot

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Er inställning att hellre fälla än att fria från regeln tycker jag om. Då hinner ju fler inlägg administreras och det blir mindra tjafs
Men det finns ju en gränsdragning även där; Speciellt när medlemmar gör program som kan missbrukas, t.ex. skulle ett verisionshanteringsprogram kunna användas för att sprida piratkopierat material trots att det inte är meningen.
Om man känner sig osäker innan man postar en tråd, ska man skicka PM med innehållet först till någon moderator innan man postar, eller ska man anmäla sin tråd efter det att man har postat så att de kan granska? Eller hur ska man göra?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Dosshell:

Er inställning att hellre fälla än att fria från regeln tycker jag om. Då hinner ju fler inlägg administreras och det blir mindra tjafs
Men det finns ju en gränsdragning även där; Speciellt när medlemmar gör program som kan missbrukas, t.ex. skulle ett verisionshanteringsprogram kunna användas för att sprida piratkopierat material trots att det inte är meningen.
Om man känner sig osäker innan man postar en tråd, ska man skicka PM med innehållet först till någon moderator innan man postar, eller ska man anmäla sin tråd efter det att man har postat så att de kan granska? Eller hur ska man göra?

Hej,

Det handlar inte om att hellre fälla än att fria, snarare om att försöka göra reglerna så tydliga som möjligt för att underlätta för både moderatorer och användare. Du kan kontakta en moderator om du är osäker eller anmäla inlägget själv om du vill, för oss är det bara positivt att du är mån om att följa reglerna.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Jag läste precis en tråd där nedladdning av filmer via torrentprotokollet berördes, denna tråd hade låsts trots att det inte nämndes något om piratkopiering eller upphovsrättsskyddat material. Detta tycker jag är en form av censur från er sida och därför valde jag att anmäla moderatorns inlägg där han låste tråden.

Torrents innebär inte automatiskt upphovsrättsbrott (exempelvis: http://www.legittorrents.info/ eller: http://www.publicdomaintorrents.net/) och ifall ni ändå tycker att all diskussion om (potentiellt) laglig fildelning bryter mot reglerna så måste ni klargöra detta i dem. Som det är nu så står det inget om detta.

Permalänk

Vad händer om man länkar till ett annat forum där man har skrivit om saker som man inte får skriva om på sweclockers?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FudgieCars:

Vad händer om man länkar till ett annat forum där man har skrivit om saker som man inte får skriva om på sweclockers?

Om man länkar till en tråd som handlar om vitvaror (eller någonting annat legitimt) är det normalt inga problem, men om man länkar till något som skulle ha brutit mot reglerna i SweClockers forum är risken större att det inte skulle vara tillåtet. Det kan också ha betydelse i vilket sammanhang i vårt forum som länken till det andra forumet postades.

Permalänk
Medlem

Nu är den här tråden flera år gammal men ändå:
Ni som gnäller på att ni inte får diskutera just piratkopiering på Sweclockers, varför inte göra det någon annan stans då om ni promt ska diskutera olagligheter?

Ni moderatorer får gärna rätta mig om jag har fel, men genom att hålla denna hårda linje visar ni ju också för datorbranchen rent allmänt att ni inte vill beblanda er med något som kan vara olagligt, vilket bör göra tillverkare mer sugna på att skicka testexemplar av ny hård- och mjukvara så vi Sweclockare kan få läsa bra tester etc. vilket bara är till gagn för oss medlemmar. När såg ni ett grundligt genomfört grafikkortstest på Flashback sist?

De flesta här borde ju vara mer intresserade av att få hjälp med val av GPU än vart man hittar senaste avsnittet av Teletubbies någonstans...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Eftersom Sweclockers inte enbart handlar om hårdvara så vill väl folk gärna diskutera möjligheterna till att få tag i mjukvaran gratis online.

Ja, folk vill diskutera det men eftersom piratkopiering är olagligt och "få tag på mjukvara gratis" oftast brukar utmynna i i sådanna diskussioner, så går det inte att tillåta det utifall man vill hålla sig väl med resten av värden, och således få tillgång till nya prylar som vi vill se tester på. Tycker det är en väldigt liten uppoffring för att få bra nyheter och tester...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

"All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden." Den där tycker jag inte att ni håller på. Har anmält flera sånna inlägg utan effekt. Tycker inte det är rätt att folk ska få hjälp om det blir problem med ett program de uppenbart har laddat ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

"All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden." Den där tycker jag inte att ni håller på. Har anmält flera sånna inlägg utan effekt. Tycker inte det är rätt att folk ska få hjälp om det blir problem med ett program de uppenbart har laddat ner.

Kontakta oss via http://www.sweclockers.com/kontakt och ge några exempel på sådana inlägg, så ska jag titta på vad det kan handla om. Värt att tänka på är att vi har som princip att om det finns en möjlighet (som inte är väldigt osannolik) att något inte är piratkopierat, förutsätter vi att det inte är piratkopierat.

Permalänk
Medlem

Wow, nu är jag faktiskt riktigt imponerad av Sweclockers att dom faktiskt tar ställning och följer lagar, det här va den bästa policy jag läst på Sveriges tyngsta tekniksida.

På så sätt slipper vi spridning av virus/trojaner som nästan till 95% av allt som piratkpoieras för med sig och dessutom ställer till driftavbrott för användare. Man ska respektera regler, alla har rättigheter och skyldigheter, inte bara friheter utan skyldigheter som en del har fått för sig.

Sweclockers visar därmed att dom är ett gott företag. Hoppas fler tekniksidor har denna anda. Det här ger extra trovärdighet och seriositet.

Sen hoppas jag att alla mjukvaroföretag / spelföretag kan släppa demos av sina program som kan testas så användaren får en känsla av produkten utan att fulkopiera via piratsajter. Det vinner alla på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Fullt rimliga regler, men då ska ni också låta bli nyheter som "x ute på nätet nu" och liknande helt. Det är bara taskigt att baita användare med nyheter som i stort sett bara moderater har "lov" att diskutera.

Permalänk
Avstängd

Varför skulle Sweclockers på något sätt kunna vara medhjälpare till upphovsrättsbrott genom att öppna ett forum på internet? Ni har ju ingen kontroll och ingen ska ha någon kontroll över vad som diskuteras på internet.

Visa signatur