Tidigare under öppnade DICE upp portarna till betaversionen av sin senaste speltitel Star Wars: Battlefront II. Kort därefter började det komma in klagomål från spelarna angående spelets loot-lådor. Kritiken ledde till slut till att EA och DICE valde att stänga av mikrotransaktioner i spelet helt och hållet på obestämd tid.

Nu berättar Electronic Arts ekonomichef Blake Jorgensen att de aktivt valde bort att göra det möjligt att låsa upp rent kosmetiska föremål, något som blivit populärt i och med speltitlar såsom Overwatch och Team Fortress 2. Detta då exempelvis en Darth Vader i vit eller rosa utstyrsel enligt Jorgensen inte passar in i Star Wars-universumet.

The one thing we're very focused on and they are extremely focused on is not violating the canon of Star Wars. It's an amazing brand that’s been built over many, many years, and so if you did a bunch of cosmetic things, you might start to violate the canon, right? Darth Vader in white probably doesn't make sense, versus in black. Not to mention you probably don't want Darth Vader in pink.

Han berättar att det faktum att de arbetar med ett befintligt varumärke försvårar saken, då Star Wars-fans är väldigt måna om att ha realism i sina spel. Samtidigt menar han att de också vill kunna anpassa sina karaktärer, där olika färger på vapen nämns som ett exempel.

Vidare förklarar Jorgensen att de valde att stänga av mikrotransaktionerna då många upplevde dem som pay-to-win, där de som var villiga att betala fick ett övertag. EA har dock inte gett upp på dessa, utan köp i spel är enligt honom kritiska för företagets framtid och de arbetar tillsammans med DICE och Lucasfilm för att hitta en bra lösning.

Källa: Gameindustry.biz