Speltest: Civilization VI

Egenskap

Värde

Titel

Civilization VI

Utvecklare

Firaxis Games

Genre

Turbaserat strategispel

Lanseringsdatum

2016-10-21

Systemkrav

  • Fyrkärnig processor, 1,8 GHz eller bättre

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce 9800-serien

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

Sid Meier's Civilization, spelserien som kännetecknas av "bara en runda till" och sedan är klockan 04:00 på natten, nådde under 2016 sin sjätte riktiga inkarnation. Under skalet syns en uppdaterad grafikmotor och ännu fler nationer att erövra världen med. Titeln är även duktig på att belasta processorn hårt, vilket gör den särskilt lämplig för denna typ av recension.

Trots att Civilization VI trivs med höga klockfrekvensen hamnar Core i9-7900X långt ned i tabellen, på samma nivå som i5-3570K. Högst upp i listan är fortfarande Broadwell-baserade Core i7-5775C, som är hela 42 procent före nykomlingen ur Skylake X-serien.

Med uppdragen detaljnivå hamnar Core i9-7900X bakom även i5-3570K med en ynka bildruta, och resulterar i ett prestandagap runt 52 procent till toppen. Mycket tyder på att plattformen fortfarande är i behov av vissa optimeringar när det kommer till speltitlar.