Test: Speltester (DX12)

Med prestandan under DirectX 11 avklarad vänder vi blickarna mot det färskare gränssnittet DirectX 12. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt sex olika DirectX 12-titlar i upplösningarna 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 samt 3 840 x 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Radeon RX 580 och 570.

Testandet fortsätter i DirectX 12, där upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar uppvisar en tajt grupp av Radeon RX 580 i partnerutförande – återigen med en viss övervikt till MSI-kortets fördel i utvalda titlar. Vinsten mot referensversionen av Geforce GTX 1060 varierar, men i många spel lägger sig dagens kombattanter drygt 10 procent ovanför den förstnämnda.

Upplösningen vrids upp till 2 560 x 1 440 pixlar och återigen ser vi partnervarianterna av Radeon RX 580 ihopklumpade i tabellen. Prestandavinsten mot Geforce GTX 1060 varierar i vanlig ordning, men utmärker sig i Battlefield 1 där både Asus och MSI:s kort har över 20 procent högre resultat än det förstnämnda.

Sist ut är upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar, en nivå som knappast är anpassad efter denna typ av mellanklasskort. Partnertillverkarnas varianter av Radeon RX 580 presterar återigen ytterst likvärdigt och generellt märkbart bättre än referensvarianten av Nvidias Geforce GTX 1060.