Test: Speltester (DX11)

Givetvis har samtliga kort körts i SweClockers spelsvit för att ge en mer realistisk bild av modellernas prestanda. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt nio olika DirectX 11-titlar i upplösningarna 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 samt 3 840 x 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Radeon RX 580 och 570.

Vi rör oss vidare mot de renodlade speltesterna i DirectX 11 och upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar, där det föga oväntat är jämnt mellan de olika partnertillverkarnas varianter av Radeon RX 580. MSI-kortet kan i vissa scenarion ta nytta av sina ytterligare uppskruvade klockfrekvenser ställt mot konkurrenterna, vilket resulterar i en något högre bildfrekvens.

När vi ställer upplösningen på 2 560 x 1 440 pixlar är mycket sig likt, där partnerkorten klumpar ihop sig i tabellen, med en marginell fördel till MSI-modellen i vissa titlar. Pretandavinsten mot Geforce GTX 1060 varierar kraftigt beroende på spel, där denna pendlar mellan 1 och 11 procent.

Sista anhalten för DirectX 11 nås vid 3 840 x 2 160 pixlar, ett scenario som är på tok för tungdrivet för grafikkorten i mellanklassen. Partnertillverkarnas varianter av Radeon RX 580 tar återigen formation i tabellen, där MSI-kortet ofta vinner den inbördes striden tack vare högre klockfrekvenser. Den generella prestandavinsten ställt mot Nvidias referensvariant av Geforce GTX 1060 ökar i takt med upplösningen.