SweClockers prestandaindex

För att underlätta för alla läsare sammanställer SweClockers resultaten i ett normaliserat prestandaindex, vilket snabbt ger en överblick runt hur olika grafikkort presterar mot varandra. Samtliga titlar vägs in för resultatet, och Geforce GTX 1070 i referensutförande står till tjänst som index 100.

Tabellerna för artikeln är aktuella vid publiceringstillfället, men kontinuerligt testande gör att spelplanen ofta förändras i efterhand. För enkelhetens skull finns en aktuell version av SweClockers prestandaindex alltid tillgänglig separat.

Senaste revisionen av SweClockers prestandaindex

IMG_6458.jpg

Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellerna är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden.

Vi inleder vår sammanfattande prestandaanalys av dagens kombattanter med vårt färska prestandaindex som slår ihop resultaten från samtliga upplösningar och grafikbibliotek, och plockar ut ett snitt från dessa. Som synes ligger Asus, Aorus och MSI i toppen med identiska resultat, där samtliga modellerna presterar i snitt dryga 5 procent bättre än Nvidias referensvarianten av Geforce GTX 1080 Ti.

Prestandaindex för DirectX 11

Tabellerna nedan representerar nio olika spel – Tom Clancy's The Division, Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands, Far Cry: Primal, The Witcher 3: Wild Hunt, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided, Grand Theft Auto V samt Fallout 4. Samtliga är testade i DirectX 11-läge.

Resan fortsätter mot våra klassiska prestandaindex, och vi inleder med den förhållandevis lättdrivna upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar. I toppen återfinns Aorus Exteme Edition, som följs tätt av Asus Strix samt MSI Gaming X. Prestandavinsten för det förstnämnda över Nvidias referensvariant av Geforce GTX 1080 Ti landar på knappa 4 procent.

Vi kliver upp till 2 560 x 1 440 pixlar och konstaterar snabbt att samtliga eftermarknadskort av Geforce GTX 1080 Ti landar på exakt samma snitt i den absoluta toppen. Modellerna presterar här drygt 4 procent bättre än Nvidias referensexemplar.

Sista anhalten för DirectX 11 nås vid 3 840 x 2 160 pixlar, och här lägger sig testets kombattanter i en tripp-trapp-trull-formation med Asus i toppen, följt av MSI och sedan Aorus. Det förstnämnda kortet kan här sträcka extra mycket på benen och presterar i snitt 4 procent bättre än Nvidias Founder's Edition.

Prestandaindex för DirectX 12

Tabellerna nedan representerar sex olika spel – Tom Clancy's The Division, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided, Forza Motorsport 6: Apex samt Gears of War 4. Samtliga är testade i DirectX 12-läge.

Vid 1080p ihop med DirectX 12 landar snittet för eftermarknadsvarianterna av Geforce GTX 1080 Ti på exakt samma nivå. I jämförelse med Nvidias Founder's Edition uppvisar de fabriksöverklockade korten cirka 3 procent högre prestanda.

Med upplösningen ställd till 2 560 x 1 440 pixlar tar eftermarknadskorten ett kliv upp från Nvidias referenskort i prestanda. I toppen syns Asus Strix-variant som följs tätt av både MSI och Aorus. Den förstnämnda modellen presterar här i snitt cirka 6 procent bättre än Nvidias Founder's Edition.

Vår sista indextabell täcker den tungdrivna upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar i DirectX 12, och här är det MSI-kortet som drar det längsta strået med en mindre marginal. Modellen presterar här drygt 7 procent bättre än Nvidias referensmodell av Geforce GTX 1080 Ti, medan resterande kombattanter landar på en 6 procentig prestandafördel.