Sedan tio år tillbaka har Facebook anordnat utvecklarkonferensen Facebook F8. Under denna har företaget för vana att visa upp nya tjänster och deras satsningar för framtiden och så är fallet även i år.

Under årets konferens meddelar grundaren Mark Zuckerberg att företagets nästa satsning blir förstärkt verklighet (eng. augmented reality) med plattformen Camera Effects. Denna blir en del av Facebook där kameran kan användas för att spela in videoklipp och ta bilder med olika filter.

The first augmented reality platform that becomes mainstream isn’t going to be glasses, it’s going to be cameras. [...] Building an open platform I think is going to be one of the big advances that pushes this forward. All developers can work on [the open platform] so that way you don’t just have 10 or 20 effects but you have thousands.

I en intervju med Techcrunch berättar Zuckerberg att han tror att den första AR-plattformen som når ut till de stora massorna kommer vara kameror och inte glasögon likt Google Glass. Camera Effects-plattformen blir även öppen, vilket innebär att vem som helst kan utveckla innehåll för den, något som Zuckerberg menar är en förutsättning för att området ska utvecklas.

Under presentationen av plattformen berättar Zuckerberg att användningen av AR kan delas in i tre områden, där användbar information kan läggas på direkt över bilden, virtuella objekt kan läggas till samt att riktiga objekt kan förändras på något sätt. Användningsområdena beskrivs som många och ett av dessa är interaktiva spel, där de projiceras direkt i miljön som kameran filmar.

Utvecklare kan redan nu registrera sig för att utveckla innehåll med Facebooks AR Studio, där de kan utnyttja kameran för att känna igen ansikten och objekt och skapa effekter. För vanliga användare finns Frame Studio tillgängligt, men detta är begränsat till statiska bilder som kan läggas över bilder eller videoklipp.