Test, DX11: Far Cry: Primal

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry Primal

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-03-01

Systemkrav

  • Intel Core i3-550, AMD Phenom II X4 955 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 5770, Nvidia Geforce GTX 460

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Ultra, SMAA (upplösning varierar)

I den senaste upplagan av Ubisofts långkörande spelserie Far Cry byts automatvapnen ut mot spjut och pilbåge, med en handling som utspelar sig 10 000 år före Kristus. Denna gång kretsar historien kring jägaren Takkar som slåss för överlevnad mot andra förhistoriska stammar och djur.

Under huven på Far Cry Primal syns den senaste inkarnationen av grafikmotorn Dunia 2, som gör repris från föregångaren Far Cry 4. Denna gång har dock spelet begåvats med ett inbyggt prestandatest, vilket vi givetvis använder oss av.

Far Cry i den lägsta upplösningen ger viss fördel Geforce GTX 1060, med Radeon RX 580-duon strax bakom. Radeon RX 570 från Powercolor håller samtidigt ställningarna mot RX 480.

Fler pixlar ger fördel AMD, och Sapphires Radeon RX 580 kliver om Geforce GTX 1060. I striden RX 570 och RX 480 syns inga direkta förändringar.

Vid 4K UHD kliver även Radeon RX 580 vid referensfrekvens om Geforce GTX 1060. Det är tydligt att AMD-korten visar sig från sin bästa sida när antalet pixlar springer iväg.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

När det kommer till renderingstider ser båda korten mer eller mindre lika ut. I båda fall är graferna en smula taggiga, men i konkreta siffror är svängningarna små och subjektivt flyter sekvensen bra.