Test, DX11: Tom Clancy's The Division

Egenskap

Värde

Titel

Tom Clancy's The Division

Utvecklare

Massive Entertainment

Genre

Third Person Shooter

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-03-08

Systemkrav

  • Intel Core i5-2400, AMD FX-6100 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 560

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Ultra, TAA (upplösning varierar)

När ett genmodifierat virus slår till mot New York faller viktiga samhällsfunktioner, och dödstalen skjuter i höjden. Räddningen blir hemliga organisationen The Division, vilka med hjälp av allehanda vapen och teknisk utrustning kallas in för att återställa ordningen.

Spelet utvecklas av svenska Massive Entertainment och använder färska spelmotorn Snowdrop. Titeln har stöd för en uppsjö effekter och bjuder på detaljerad grafik alla lägen – katastrofen till trots, aldrig har New York i spel varit vackrare.

I första speltestet står det klart hur lika Radeon RX 580 och Geforce GTX 1060 presterar. Nvidias variant klämmer sig in mellan referens-RX 580 och Sapphires överklockade modell. Samtidigt landar Powercolor RX 570 precis efter fjolårets Radeon RX 480.

Fler pixlar gör att Radeon-kortet kan dra ifrån en smula, där även RX 580 vid referensfrekvenser kliver om Geforce GTX 1060. Även Powercolors överklockade RX 570 närmar sig Nvidia-varianten.

Vid 4K UHD handlar det knappast om njutbara frekvenser, men oavsett har Radeon övertaget. Både RX 580 och RX 570 matchar eller hamnar över Geforce GTX 1060 i referensutförande.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

När det gäller renderingstider är det en taggig uppenbarelse som ritas upp oavsett grafikmakare, med viss fördel AMD. Subjektivt flyter dock sekvensen relativt bra, även om det inte handlar om silkeslen presentation för vare sig Radeon eller Geforce.