Test, DX12: Forza Motorsport 6: Apex

Forza-Motorsport.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Forza Motorsport 6: Apex

Utvecklare

Turn 10 Studios

Genre

Racing

DirectX-version

12

Lanseringsdatum

2016-09-07

Systemkrav

  • Intel Core i5-4170, AMD FX-6300 eller motsv.

  • AMD Radeon RX 250X, Nvidia Geforce GTX 470

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Ultra (upplösning varierar)

I det lägsta läget på 1 920 × 1 080 pixlar är det inget problem att driva runt titeln i 60 bildrutor i sekunden för något av korten, även om Geforce GTX 1050 Ti har en tendens att dippa under linjen. Radeon RX 580 och RX 570 hamnar inte helt oväntat något under sitt respektive tredjeparts kort, som båda är något högre klockat än referensmodellen.

När mängden pixlar ökas sjunker inte helt oväntat även antalet bildrutor för samtliga kort. Trots det bibehålls ställningen från den lägre upplösningen, där Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ inte riktigt når upp till Geforce GTX 1060 med en prestandaskillnad runt sex procent.

Med upplösningen uppdragen till skärmens maximala gräns hamnar flertalet av grafikkorten under 60 FPS-linjen, där enbart Geforce GTX 1070 och GTX 1080 håller sig ovanför gränsen. Bakom dessa hittas återigen Radeon RX 580 bakom Geforce GTX 1060 som tappar runt 4 bildrutor mot den gröna rivalen.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Graferna för samtliga kort ser väldigt tajta och fina ut med ytterst lite som skiljer dem åt. Rent subjektivt flyter det på fint med båda korten, även om AMD ser ut att ha en väldigt liten fördel sett till graferna.