Test, DX12: Deus Ex: Mankind Divided

Egenskap

Värde

Titel

Deus Ex: Mankind Divided

Utvecklare

Eidos Montréal

Genre

Third Person Shooter

DirectX-version

12

Lanseringsdatum

2016-08-23

Systemkrav

  • Intel Core i3-2100, AMD FX-4130 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7870, Nvidia Geforce GTX 660

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Very High (upplösning varierar)

Adam Jensen är tillbaka, den här gången i en värld fortfarande skakad av händelserna i Human Revolution två år tidigare. Huvuddelen av berättelsen tar plats i och runt Prag, där staden även fungerar som en hubb för betydligt mer öppet spelande ställt mot föregående titel i serien.

Under skalet rullar Dawn Engine, vilken ger stöd för en uppsjö av de senaste teknikerna inom grafik. Som grädde på moset finns också ett utmärkt prestandatest.

DirectX 12 fortsätter att vara hemmaplan för AMD även när senaste Deus Ex rullar igång. Radeon RX 580 i båda varianter landar med marginal före GTX 1060, samtidigt som även RX 570 med överklockade frekvenser lyckas matcha Nvidia-modellen.

Fler pixlar ändrar inte på något grundläggande, utan Radeon-korten är fortsatt det starkare valet. Geforce GTX 1060 slåss närmast med Radeon RX 570, med RX 580-varianterna långt före.

Vid 4K UHD är det låga siffror över hela brädet, men Radeon RX 580 är även här starkare än Geforce GTX 1060.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Renderingstiderna är inte katastrofala, men betydligt rörigare ställt mot motsvarande för DirectX 11. Subjektivt flyter titeln dock bra, oavsett grafikläge eller tillverkare.