Test, DX12: Rise of the Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Rise of the Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

12

Lanseringsdatum

2016-01-28

Systemkrav

  • Intel Core i3-2110 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 650

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Very High (upplösning varierar)

Rise of the Tomb Raider följer upp 2013-års lyckade omstart av den populära spelserien. Lara Croft kan återigen inte hålla fingrarna borta från att plundra gravar och färdas denna gång till den siberiska tundran för detta ändamål – i det överlägset snyggaste äventyret hittills.

Tomb Raider ger väldigt jämna resultat vid den lägsta upplösningen. Radeon RX 580 hamnar före Geforce GTX 1060, men marginalerna är små. Längre ned landar RX 570 åter strax bakom RX 480.

Vid högre upplösning landar RX 580 åter före Geforce GTX 1060. Samtidigt är det mer eller mindre jämnt skägg mellan överklockade RX 470 och referensvarianten av RX 480.

4K UHD förändrar egentligen inget. Radeon RX 580 är fortsatt starkare än Geforce GTX 1060, samtidigt som även RX 570 från Powercolor kliver ikapp Nvidia-modellen.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Renderingstiderna innebär inga överraskningar, utan visa jämna grafer för båda läger. Nvidia-kortet har ett antal spikar tidigt som inte återkommer senare i sekvensen, utan av allt att döma beror på slumpen. Subjektivt flyter det hela på utmärkt.