Test, DX12: Tom Clancy's The Division

Egenskap

Värde

Titel

Tom Clancy's The Division

Utvecklare

Massive Entertainment

Genre

Third Person Shooter

DirectX-version

12

Lanseringsdatum

2016-03-08

Systemkrav

  • Intel Core i5-2400, AMD FX-6100 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 560

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Ultra, TAA (upplösning varierar)

När ett genmodifierat virus slår till mot New York faller viktiga samhällsfunktioner, och dödstalen skjuter i höjden. Räddningen blir hemliga organisationen The Division, vilka med hjälp av allehanda vapen och teknisk utrustning kallas in för att återställa ordningen.

Spelet utvecklas av svenska Massive Entertainment och använder färska spelmotorn Snowdrop. Titeln har stöd för en uppsjö effekter och bjuder på detaljerad grafik alla lägen – katastrofen till trots, aldrig har New York i spel varit vackrare.

Med The Division i DirectX 12 landar Radeon RX 580 bestämt före Geforce GTX 1060, där Sapphire-varianten kammar hem ytterligare en bildruta per sekund. Powercolor RX 570 lyckas smyga upp och lägger sig precis bakom Nvidia-kortet.

Med fler pixlar på skärmen visar AMD var DirectX 12-skåpet ska stå. Även Powercolor RX 570 Red Devil landar före Nvidias referensvariant av Geforce GTX 1060, och standardvarianten av AMD-kortet är inte långt bakom.

Vid 4K UHD händer det en hel del konstigt. Vissa rundor ger orimligt låga resultat med mycket hack oavsett grafikmakare, och andra är mer normala. Till syvende och sist är det ock fördel Radeon, även om båda läger rekommenderas använda DirectX 11 vid den här upplösningen.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

När det kommer till renderingstider är det mer eller mindre jämnt skägg mellan Radeon och Geforce, med viss fördel AMD. Subjektivt flyter sekvensen bra, vilket knappast kan sägas om motsvarande vid 4K UHD.