Test, DX11: Battlefield 1

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 1

Utvecklare

EA DICE

Genre

FPS

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-10-21

Systemkrav

  • Intel Core i5-6600K, AMD FX-6350 eller bättre

  • Radeon HD 7850, Geforce GTX 660

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Ultra (upplösning varierar)

Svenska spelstudion DICE är mest kända för Battlefield-serien, där det senaste utspelar sig under en alternativ variant av första världskriget. Under huven arbetar den välanvända och numera väloptimerade Frostbite-motorn, vilken bjuder på gott om ögongodis för relativt lite prestanda.

Slingan som används är en del av enspelarkampanjen där en del soldater har hamnat bakom fiendelinjen, och ska med hjälp av pansarfordonet de själva har döpt till Black Bessy ta sig hem.

Battlefield 1 vid den lägsta upplösningen innebär att Radeon RX 580 kliver förbi Geforce GTX 1060. Samtidigt landar Radeon RX 570 från Powercolor inte allt för långt bakom.

Ställningarna håller även med fler pixlar. Radeon RX 580-varianterna slår Geforce GTX 1060, samtidigt som Powercolors klockade RX 570 ligger strax bakom Nvidia-modellen.

Vid 4K UHD är det inga roliga bildfrekvenser, men i den inbördes ordningen är det fortsatt Radeon RX 580 över Geforce GTX 1060. Även RX 570 från Powercolor är ikapp Nvidias modell.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Renderingstiderna är prima i båda läger, något som cementeras av en subjektivt riktigt mjuk upplevelse. Frostbite rullar utmärkt med både Radeon och Geforce.