Test, DX11: The Witcher 3: Wild Hunt

Egenskap

Värde

Titel

The Witcher 3: Wild Hunt

Utvecklare

CD Projekt Red

Genre

RPG

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-05-19

Systemkrav

  • Intel Core i5-2500K, AMD Phenom II X4 940 eller motsv.

  • AMD Radeon R9 290, Nvidia Geforce GTX 770

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Ultra, utan Hairworks (upplösning varierar)

Geralt av Rivia är ute på ett tredje äventyr. Den här gången är uppgiften att finna adoptivdottern Cirilla, och skådeplatsen är de norra kungadömena mitt under brinnande krig. Extra krydda levereras genom grafikmotorn Red Engine 3 med stöd för en mängd smaskiga effekter.

Vid den lägsta upplösningen är det åter Radeon som drar det längsta strået. Båda RX 580-varianterna har tillräckligt med kraft för att slå Geforce GTX 1060 på fingrarna. Längre ned tar Powercolors RX 570 rygg på RX 480.

Fler pixlar, och Radeon RX 580-varianterna har åter marginal ned till Geforce GTX 1060. Faktum är att även Powercolors RX 570 börjar knappa in i tabellen.

Sist men inte minst, 4K UHD. Radeon RX 570 från Powercolor är ikapp Geforce GTX 1060, och RX 580-varianterna landar ett par pinnhål upp i tabellen.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Renderingstiderna är taggiga för båda läger, dock med mer återkommande ojämnheter för Nvidia. Subjektivt är det dock inte direkta problem med sekvensen, utan den flyter på bra med jämn upplevelse för både Radeon och Geforce.