Speltest: Civilization VI

Egenskap

Värde

Titel

Civilization VI

Utvecklare

Firaxis Games

Genre

Turbaserat strategispel

Lanseringsdatum

2016-10-21

Systemkrav

  • Fyrkärnig processor, 1,8 GHz eller bättre

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce 9800-serien

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

Sid Meier's Civilization, spelserien som kännetecknas av "bara en runda till" och sedan är klockan 04:00 på natten, nådde under 2016 sin sjätte riktiga inkarnation. Under skalet syns en uppdaterad grafikmotor och ännu fler nationer att erövra världen med. Titeln är även duktig på att belasta processorn hårt, vilket gör den särskilt lämplig för denna typ av recension.

Processorintesiva Sid Meier's Civilization VI trivs bra med höga klockfrekvenser, som möjliggör att Ryzen 5 1600X klämmer sig förbi samtliga tidigare Ryzen-modeller, medan 5 1500X hamnar något under toppmodellen Ryzen 7 1800X.

Med uppdragen detaljnivå och upplösning tappar nykomlingen Ryzen 5 1600X mark mot tidigare 7 1800X, som resulterar i identiska siffror. Den fyrkärniga Ryzen 5 1500X hamnar med nöd och näppe ovanför Ryzen 7 1700X med en enstaka bildruta, både med liknande klockfrekvenser under belastning.