Speltest: Fallout 4

Egenskap

Värde

Titel

Fallout 4

Utvecklare

Bethesda Game Studios

Genre

Action-RPG

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-11-10

Systemkrav

  • Intel Core i5-2300, AMD Phenom II X4 945 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7870, Nvidia Geforce GTX 550 Ti

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

2015 års stora överraskning var utan tvekan Fallout 4, som lanserades kort inpå avtäckandet på sommarens E3-mässa. Spelet utspelar sig i postapokalypsens Boston cirka 200 år efter ett fullskaligt kärnvapenkrig har brutit ut, och följer i mångt och mycket de tidigare titlarnas spelmekanik.

Spelet använder sig av en förbättrad version av grafikmotorn Creation Engine, som tidigare används ihop med det omåttligt populära Skyrim. Då titeln saknar ett inbyggt prestandatest vandrar vi istället längs en slinga i Diamond City.

Höga klockfrekvenser föredras över flertrådade processorer när det kommer till den senaste titeln i Fallout-serien, vilken även märks tydligt baserat på samtliga Ryzen-modeller i tabellen. Ryzen 5 1600X hamnar någon enstaka bildruta ifrån värstingen 7 1800X med liknande klockfrekvensen, där skillnaden inom felmarginalen för variation. Något längre ner hamnar den fyrkärniga Ryzen 5 1500X, på samma nivå som åttakärniga, men lägre klockade, 7 1700.

Siffrorna ser likvärdiga ut även i högre upplösning och detaljnivå där en enstaka Intel Core i5-4690K har klämt in sig i smeten. Ryzen 5 1600X har nu lyckats ta sig förbi 7 1800X med endast en bildruta till sin fördel. Den mindre modellen Ryzen 5 1500X har tjänat två bildrutor på den åttakärniga 7 1700, trots sitt låga antal kärnor sett till resterande modeller. Sett till respektive Intel-konkurrenter kan AMD inte riktigt hålla tempo med Core-modellerna, som hör till i den övre delen av tabellen.