Latens, eftersläp och BRG
Latensen är utomordentligt låg och ligger under 10 ms över både HDMI och Displayport. Leo Bodnar Input Lag Tester som kör i 1 920 × 1 080 i 60 Hz över HDMI rapporterar 2 ms fördröjning i överkant, 10 ms i mitten och 18 ms i underkant. Normalt rapporterar man latenstiden i mitten, det vill säga 10 ms.
Resultat är ganska väntat för en skärm med en uppdateringsfrekvens om 1/60-dels sekund. Allt detta tyder även på att skalningen till panelens 3 840 × 2 160 pixlar också ger minimal inverkan på latenstider.
Det finns tre overdrive-lägen i menyn som heter Over Drive där alternativen Off och Normal ger minst synliga problem. Extreme-läget ger ganska tydliga skuggor och passar sig inte riktigt någonstans. Skuggorna är till och med störande när man ”arbetar vanligt”, flyttar fönster och rullar text och det läget lär inte gå hem hos många användare.
Annars är det med 60 Hz och IPS-panel inget under av superskärpa i rörelse. Men det är heller inte sämre eller värre än vad man kan vänta sig av just IPS och 60 Hz. Skärmen kommer inställd på Normal-läget och det var också där vi lät den vara resten av tiden under testet.
BGR-pixelstruktur
Acer ET430K använder en BGR-subpixelstruktur. Denna variant är ovanligare än RGB-strukturen och därför kan du behöva göra om inställningar för textrendering, vanligtvis Cleartype i Windows. Annars finns risk för att text blir oskarpare. Till exempel kan en subpixelrendering optimerad för RGB-struktur resulterar i att text får en turkos kant.
Kör du Mac kan det behövas att du stänger av LCD-typsnittsutjämnning under de Allmänna Systeminställningarna. Detta då skärmen har en subpixelstruktur som inte stämmer med hur utjämnngen i Mac OS fungerar. Texten riskerar stället få färgade kanter och bli oskarpare. Apple erbjuder tyvärr inget sätt att anpassa textrendering för en BGR-struktur.
Ifall text överlag är ändå upplevs som ”färgspräcklig” kan det bero på att grafikkortet är inställd på YCbCr 4:2:2-signal med reducerad färginformation. Kontrollera att du kör RGB- eller YCbCr 4:4:4-signal ut från grafikkortet.