Speltest: Civilization VI

Egenskap

Värde

Titel

Civilization VI

Utvecklare

Firaxis Games

Genre

Turbaserat strategispel

Lanseringsdatum

2016-10-21

Systemkrav

  • Fyrkärnig processor, 1,8 GHz eller bättre

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce 9800-serien

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

Sid Meier's Civilization, spelserien som kännetecknas av "bara en runda till" och sedan är klockan 04:00 på natten, nådde under 2016 sin sjätte riktiga inkarnation. Under skalet syns en uppdaterad grafikmotor och ännu fler nationer att erövra världen med. Titeln är även duktig på att belasta processorn hårt, vilket gör den särskilt lämplig för denna typ av recension.

Processortunga Civilization VI ger inga skyhöga siffror även i lägre upplösning och detaljnivå, vilket syns på resultaten med Ryzen 7 1700 och 7 1700X som har identiska medelvärden. Steget upp till Ryzen 7 1800X är blygsam sex procent och över denna leder Intel fältet.

Med högre detaljnivå och upplösning är läget mellan Ryzen 7 1700 och 7 1700X oförändrat, där den förstnämnda har något mindre minimivärde. Den något högre klockade Ryzen 7 1800X kan sträcka på benen något ytterligare och drar ifrån de båda, medan Intel ännu en gång leder i spel.