Speltester med Geforce GTX 1050 Ti

Att para ihop en processor för 700 kronor med ett Geforce GTX 1080 för drygt 7 000 kronor är egentligen inte särskilt rimlig eller realistiskt. Av denna anledning väljer vi att riva av en ytterligare repa speltester ihop med det betydligt billigare grafikkortet Geforce GTX 1050 Ti – en modell som faktiskt kan tänkas användas i ett budgetbygge år 2017.

Speltesterna körs här i upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar med detaljnivån ställd till "Medium" för respektive titel. Slingorna som används är identiska med de som använts vid tidigare speltester.

I Battlefield 1 klarar både Core i3-7350K och Pentium G4560 av att hålla jämna steg med Geforce GTX 1050 Ti utan problem. Detsamma kan inte sägas om den tvåtrådiga modellen Pentium G3258, där bildfrekvensen praktiskt taget halveras i jämförelse med resten av fältet.

Även i The Witcher 3 uppvisas vettiga resultat från Core i3-7350K och Pentium G4560, även om det bör nämnas att den sistnämnda modellen dippar något lägre i bildfrekvens. Tvåtrådiga Pentium G3258 kastar här in handduken helt och hållet, där frysningar på flera sekunder kantar den nästintill obefintliga spelupplevelsen.

I Fallout 4 blir varesig Core i3-7350K eller Pentium G4560 en flaskhals när de paras ihop med Geforce GTX 1050 Ti vid dessa grafikinställningar. Det är först när renodlade tvåtrådsmodeller som Pentium G3258 trycks in som prestandan dyker rejält.

Historien upprepar sig i Total War: Warhammer, där Geforce GTX 1050 Ti kan spinna fritt ihop med både Core i3-7350K och Pentium G4560 medan flaskhalsen blir ett faktum ihop med Pentium G3258 som saknar Hyperthreading.

Det är tydligt att Civilization VI tycker om höga klockfrekvenser, vilket gör att Core i3-7350K med sina 4,2 GHz trivs bra i detta scenario. Pentium G4560 trillar ner en bit på tabellen och placerar sig ihop med tvåtrådsmodellen Pentium G3258.