Speltest: Civilization VI

Egenskap

Värde

Titel

Civilization VI

Utvecklare

Firaxis Games

Genre

Turbaserat strategispel

Lanseringsdatum

2016-10-21

Systemkrav

  • Fyrkärnig processor, 1,8 GHz eller bättre

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce 9800-serien

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

Sid Meier's Civilization, spelserien som kännetecknas av "bara en runda till" och sedan är klockan 04:00 på natten, nådde under 2016 sin sjätte riktiga inkarnation. Under skalet syns en uppdaterad grafikmotor och ännu fler nationer att erövra världen med. Titeln är även duktig på att belasta processorn hårt, vilket gör den särskilt lämplig för denna typ av recension.

Civilization VI kommer långt på råprestanda i form av höga klockfrekvenser, något som tillåter Core i3-7350K att hänga på Core i5-7600K utan problem. Pentium G4560 landar längre ner till följd av sina lägre klockfrekvenser och hänger med AMD:s FX-8350 samtidigt som den presterar marginellt bättre än Pentium G3258.

Den högre upplösningen ändrar inget nämnvärt i uppställningen, där Core i3-7350K återigen klämmer sig in strax bakom Core i5-7600K. Budgetmodellen Pentium G4560 intar samma position med liknande resultat som AMD:s FX-8350 samt något bättre resultat än Pentium G3258.

Deltestet "AI-benchmark" ger en intressant insikt i hur genomsnittstiden ligger för de datorkontrollerade spelarna att genomföra en runda i ett senare skede av spelet. Som synes har Core i3-7350K inte mycket att säga till om när den jämförs mot Intel-modeller som har fyra fysiska kärnor. Pentium G4560 står sig bra sett till sin prisnivå och piskar den tvåtrådiga Pentium G3258 med runt 40 procent bättre resultat.