Speltest: Fallout 4

Egenskap

Värde

Titel

Fallout 4

Utvecklare

Bethesda Game Studios

Genre

Action-RPG

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-11-10

Systemkrav

  • Intel Core i5-2300, AMD Phenom II X4 945 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7870, Nvidia Geforce GTX 550 Ti

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

2015 års stora överraskning var utan tvekan Fallout 4, som lanserades kort inpå avtäckandet på sommarens E3-mässa. Spelet utspelar sig i postapokalypsens Boston cirka 200 år efter ett fullskaligt kärnvapenkrig har brutit ut, och följer i mångt och mycket de tidigare titlarnas spelmekanik.

Spelet använder sig av en förbättrad version av grafikmotorn Creation Engine, som tidigare används ihop med det omåttligt populära Skyrim. Då titeln saknar ett inbyggt prestandatest vandrar vi istället längs en en slinga i Diamond City.

Fallout 4 kan dra nytta av en del trådar men förlitar sig också på höga klockfrekvenser för att hålla bildfrekvensen uppe. I den låga upplösningen klarar sig Core i3-7350K förhållandevis bra tack vare sin höga klockfrekvens och placerar sig i mitten av fältet strax ovanför Core i5-6600K.

Instegsmodellen Pentium G4560 trillar inte helt oväntat in lite längre ner i diagrammet, men håller ändå en respektabel position strax efter Core i7-2600K samt en bra bit ovanför AMD:s FX-8350.

En liknande uppställning skådas när detaljnivå samt upplösningen skruvas upp, med Core i3-7350K i mitten av fältet på samma nivå som fyrkärniga Core i5-6600K. Pentium G4560 återfinns något längre ner i diagrammet och är marginellt långsammare än Core i7-2600K samt avsevärt rappare än AMD:s FX-8350.