Test: Prestanda vid överklockning

Överklockning på papper i all ära, mest intressant är givetvis reella prestandavinster. Redaktionen laddar med några snabba tester för att se vilka fördelar frekvenshöjningarna innebär.

Prestandavinsterna är ytterst tydliga vid bildrendering i Cinebench, och speciellt när det kommmer till de flertrådade resultaten. Core i5-7600K kliver upp med närmare 22 procent högre siffror när den överklockas till 5 GHz medan Core i7-7700K vinner dryga 12 procent på frekvensökningen.

Även i Blender finns det en del renderingstid att spara tack vare överklockningen. Core i5-7600K, som har den högsta procentuella överklockningen i testet, kan skala av hela 42 sekunder i jämförelse med modellen i sitt grundutförande. Storebror Core i7-7700K får av förståeliga skäl en mindre tidsreducering med 16 sekunder.

I Battlefield 1 syns endast mindre prestandavinster i den lägre upplösningen, där Core i5-7600K kliver upp med 15 procent högre bildfrekvens medan Core i7-7700 landar 5 procent över sitt oklockade dito. Vid hög upplösning är det istället grafikkortet som agerar flaskhals.

The Witcher 3 visar ytterligare något mindre prestandavinster av överklockningen och då främst i den låga upplösningen. Core i5-7600K kliver upp med cirka 10 procent högre bildfrekvens medan Core i7-7700K kan avnjuta knappa 7 procent bättre resultat efter frekvensökningarna. I den höga upplösningen skiftar flaskhalsen ganska omgående från CPU till GPU när frekvensen skruvas upp för Core i5-7600K.

Fallout 4 är en av de få speltitlarna som är märkbart CPU-bunden vid både hög och låg upplösning. Core i5-7600K kliver här upp med strax över 10 procent högre resultat när den överklockas medan storebror Core i7-7700K landar runt en 8 procentig ökning i jämförelse med modelln i grundutförande.

Överklockning kommer i känd stil med tillhörande ökat effektuttag. I fallet Core i5-7600K mäter vi upp en ökning på 30 W när klockfrekvenserna skruvas upp, medan Core i7-7700K kliver upp 35 W i jämförelse med det oklockade exemplaret.