Test: Prestanda

Då är det dags att se om insidan på Komplett Gamer Premium Nvidia Edition lever upp till utsidan. Prestandatesterna görs med en blandning av syntetiska tester och två populära speltitlar för att ge en bild av vad man kan förvänta sig.

Testerna är körda både helt original så som datorn levereras samt med en lättare överklockning. Processorns basklocka höjdes from 100 MHz till 102,5 MHz, GPU masserades upp till 1 920 MHz från 1 873 MHz original och minnena skrämdes upp från 8 008 Mhz till 8 600 MHz.

Syntetiska tester

Poängen från de syntetiska testerna säger i sig själva inte speciellt mycket om datorns prestanda men är en bra måttstock när man jämför mot andra datorer, som exempelvis Sweclockers Vinterdator 2016

Speltester

När det kommer till speltesterna ger siffrorna en lite bättre bild av vad datorn faktiskt presterar.

Blizzard populära förstapersonspangare Overwatch är först ut. Testerna körs i upplösningarna 1 920 x 1 080 samt 2 560 x 1 440 med detaljinställningarna på Ultra. Banan Hollywood användes som testbänk och spelades mot anfallande AI, vilket innebar fullt kaos på första kontrollpunkten.

I upplösningen 1 920 x 1080 pixlar ligger den genomsnittliga bildfrekvensen på strax över 150 fps med något enstaka tapp ner till 105 fps. Med en lätt överklockning höjs framförallt den lägsta frekvensen några steg.

I den högre upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar hamnar vi strax över 100-strecket, med en lägsta bilduppdateringsfrekvens på 75. Med en lätt överklockning höjs siffrorna en liten aning.

Näst på tur är Dice senaste iteration i Battlefield-serien; Battlefield 1. Precis som sina föregångare bjuder BF1 på en otrolig detaljrikedom och har ett rykte för att vara ett av de tyngre spelen att driva runt.

Testerna genomfördes på kartan Sinai Desert i Team Deathmatch-läget. I upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar hamnar den genomsnittliga bildfrekvensen på 95 fps med en lägstanivå på 79 och med en lätt överklockning stabiliseras den lägsta frekvensen upp till 86.

Om vi drar upp upplösningen till 2 560 x 1 440 pixlar börjar vi närma oss de nivåer där någon form av smärtgräns finns. Här börjar dipparna komma ner på fel sida av 60-strecket och även med överklockning hamnar vi strax under 60 fps.