För ett par veckor sedan släppte Eidos Montreal loss Deus Ex: Mankind Divided, femte delen i den populära spelserien Deus Ex. Titeln följer upp handlingen från 2011-års Human Revolution. Adam Jensen gör repris som spelets kroppsmodifierade protagonist, där Tjeckiens huvudstad Prag denna gång blir arena för allt smygande och skjutande.

Deus Ex Mankind Divided har, likt Hitman, varit något av en reklampelare för Microsofts grafikgränssnitt DirectX 12 under utvecklingstiden – inte minst från AMD:s håll, då titeln är en del av företagets spelprogram "Gaming Evolved". Inför lanseringen meddelade dock Nixxes, som utvecklat PC-versionen, att DirectX 12-stödet inte riktigt var färdigt och istället skulle släppas vid ett senare tillfälle.

Deus_ex_10.jpg

Två veckor senare börjar utvecklarna bli klara med fixandet och via den senaste uppdateringen implementeras stöd för DirectX 12 i Deus Ex: Mankind Divided. Nämnvärt är dock att det snarare rör sig om en "förhandstitt" än en skarp implementation, där DirectX 12-läget kräver att användaren aktiverar detta via Steams "Beta"-flik under spelinställningarna.

Med detta i bakhuvudet väljer vi dock att bränna av ett snabbtest av titeln, med fokus på grafikprestanda i de två olika gränssnitten. Ett tjugotal kort från både AMD och Nvidia sätts här på prov i tre olika upplösningar samt i både DirectX 11 och DirectX 12!

Deus_ex_13.jpg

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i5-6600K @ 4,2 GHz

Moderkort

Asus Z170 Pro Gaming

Minne

8 GB Corsair Vengeance, 2 666 MHz

Grafikkort

  • AMD Radeon R9 Fury X (4 GB)

  • AMD Radeon R9 Fury (4 GB)

  • AMD Radeon RX 480 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 470 (4 GB)

  • AMD Radeon R9 390X (8 GB)

  • AMD Radeon R9 390 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 380X (4 GB)

  • AMD Radeon R9 380 (4 GB)

  • AMD Radeon R9 290X (Ü) (4 GB)

  • AMD Radeon R9 280X (3 GB)

  • Nvidia Titan X "Pascal" (12 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX Titan X (12 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 970 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 960 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 780 Ti (3 GB)

Lagring

Samsung 850 Evo 250 GB

Nätaggregat

Corsair RM750x 750 W

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 AU Professional 64-bit

För dagens tester använder vi, i vanlig ordning, SweClockers Vinterdator 2015 som grundplattform, med dess fyrkärniga processor Core i5-6600K överklockad till 4,2 GHz över samtliga kärnor. Mätningarna sker med hjälp av spelets inbyggda testfunktion, vilken spelar upp en förbestämd sekvens ur titeln och rapporterar relevanta värden vid slingans slut.

Drivrutinsmässigt används den senaste versionen från respektive tillverkare. Detta innebär Geforce Drivers 372.70 WHQL för Nvidia samt Radeon Software 16.9.1 Hotfix för AMD. Testerna körs i upplösningarna 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 samt 3 840 x 2 160 pixlar vid den förinställda detaljnivån "High". Spelet har stöd för kantutjämningstekniken MSAA, men redaktionen väljer denna slopa detta då titelns prestanda fullkomligt mördas med detta alternativ aktiverat.

Med de första resultaten i hand vid upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar blir det snabbt tydligt att senaste inkarnationen av Deus Ex rullar generellt bättre på AMD-baserad hårdvara. Bortsett från Nvidias två flaggskepp Titan X och Geforce GTX 1080 håller det röda laget en riktigt stark position, där Radeon R9 Fury X inte ligger långt efter det sistnämnda.

När det kommer till spelets DirectX 12-läge ser vi en klar trend med sämre siffror för Nvidia och generellt bättre för AMD. Radeon R9 Fury X kan exempelvis avnjuta en prestandaskjuts på drygt 10 procent när Microsofts färska grafikgränssnitt aktiveras. För mellanklassaren RX 480 är vinsten inte lika stor med dock existerande vid 5 procent högre prestanda.

De stora prestandatappen hos Nvidias toppkort ska enligt utvecklaren Nixxes bero på en bugg i den nuvarande implementationen av DirectX 12 och ska rättas till vid en senare uppdatering.

Historien upprepar sig i den högre upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar, där AMD:s nuvarande flaggskepp Radeon R9 Fury X står sig stark mot Geforce GTX 1080 – förutsatt att det förstnämnda körs i spelets DirectX 12-läge. I mellanklassbataljen visar Radeon RX 480 framfötterna med nästan 22 procent högre siffror än konkurrerande Geforce GTX 1060.

Trots att vi är en bra bit från spelets maximala detaljläge är 4K UHD vansinnigt tungdrivet. I toppen finner vi Titan X, men därefter är det väldigt jämnt mellan Geforce GTX 1080 och Radeon R9 Fury X. Vid denna upplösning är prestandavinsterna för AMD i spelets DirectX 12-läge påtagligt mindre, även om de fortfarande ger någon extra bildruta per sekund generellt.

Sammanfattande tankar

Med facit i hand är Deus Ex: Mankind Divided, likt den senaste inkarnationen av Hitman, ett spel som presterar generellt sett bättre på AMD:s grafikkort – något som kanske inte är helt konstigt med tanke på att båda titlarna någonstans i grunden baseras på samma grafikmotor.

Den tidiga implementationen av titelns DirectX 12-läge är i dagsläget inte hundra procent stabil, där redaktionen har ett antal krascher och svartskärmar under bältet efter dagens hårda testande. I det stora hela fungerar dock gränssnittet förvånansvärt bra, utan något konstigt hackande eller oflyt, där AMD:s kort dessutom kan avnjuta riktigt trevliga prestandavinster när DirectX 12 används.

Deus_ex_1.jpg

Desto värre ser det ut för Nvidia, där i princip samtliga kort tappar prestanda vid DirectX 12. Huruvida detta kommer att bli bättre eller inte vid framtida uppdateringar och utvecklarnas utlovade buggfix återstår att se, men i dagsläget ser det inte direkt ljust ut. Användare av Nvidia-baserad hårdvara rekommenderas därför tillsvidare att använda spelet DirectX 11-läge.

Redaktionen kommer med all sannolikhet att återkomma till Deus Ex: Mankind Divided senare under hösten när testsviten för SweClockers grafikkortstester ska uppdateras. Förhoppningsvis har stödet för DirectX 12 finslipats ytterligare, vilket i bästa fall kan ge ytterligare en prestandaskjuts – kanske till och med för det gröna laget?

Läs recensionen av Deus Ex: Mankind Divided hos FZ