En ny Battlefield-titel innebär alltid att det vädras morgonluft hos prestandajägare. Spelserien sätter traditionellt stor press på hårdvaran, och motorn Frostbite har en historia av att ligga i framkant med nya tekniker.
Så gäller även för Battlefield 1, vilket har stöd för DirectX 12 redan i betaversionen. Redaktionen kan givetvis inte hålla sig, utan drar igång med några snabba tester för att se hur gränssnittet beter sig.
Testsystem
Komponent | Modell |
---|---|
Processor | Intel Core i5-6600K @ 4,2 GHz |
Moderkort | Asus Z170 Pro Gaming |
Minne | 8 GB Corsair Vengeance, 2 666 MHz |
Grafikkort |
|
Lagring | Samsung 850 Evo 250 GB |
Nätaggregat | Corsair RM750x 750 W |
Skärm | Dell P2415Q |
Operativsystem | Windows 10 AU Professional 64-bit |
Som bas används SweClockers vinterdator 2015, vilken med Intel Skylake under huven innebär lagom med prestanda för de allra flesta. Grafikkorten är dock utbytta mot AMD Radeon RX 480 respektive Nvidia Geforce GTX 1060 – två färska och förhållande jämnstarka konkurrenter i mellanklassen. Drivrutinerna som rullar är Radeon Software 16.8.2 samt Geforce Drivers 372.54 WHQL.
Testslingan som används är kort och gott tre minuter flerspelaraction på banan Sinai Desert i läget Conquest. Renderingstiderna loggas av spelets inbyggda verktyg, och omvandlas till klassiska FPS-värden. Spelet testas i fördefinierade Low, Medium, High samt Ultra.
AMD Radeon RX 480 (8 GB), DirectX 11
1 920 x 1 080 px | 2 560 x 1 440 px | 3 840 x 2 160 px | |
---|---|---|---|
Low | 166/90 FPS | 147/83 FPS | 76/55 FPS |
Medium | 129/82 FPS | 88/67 FPS | 45/33 FPS |
High | 110/73 FPS | 68/54 FPS | 36/25 FPS |
Ultra | 90/60 FPS | 59/40 FPS | 30/19 FPS |
Först ut är Radeon RX 480 i DirectX 11. Modellen klarar av att hålla näsan över snittvärdet 60 FPS hela vägen upp till Ultra vid den lägsta upplösningen. När pixlarna blir fler behöver reglagen justeras, hela vägen ned till Low för 4K UHD.
AMD Radeon RX 480 (8 GB), DirectX 12
1 920 x 1 080 px | 2 560 x 1 440 px | 3 840 x 2 160 px | |
---|---|---|---|
Low | 152/66 FPS | 137/50 FPS | 73/34 FPS |
Medium | 129/53 FPS | 86/35 FPS | 44/32 FPS |
High | 101/49 FPS | 69/27 FPS | 35/25 FPS |
Ultra | 91/45 FPS | 62/25 FPS | 29/19 FPS |
DirectX 12 innebär en blandad påse ställt mot DirectX 11. Generellt handlar det om lägre snittvärden, samt framför allt lägre dippar. Trots att redaktionens räknemetod utjämnar de värsta spikarna handlar det om noterbart sämre lägstavärden i många lägen.
Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB), DirectX 11
1 920 x 1 080 px | 2 560 x 1 440 px | 3 840 x 2 160 px | |
---|---|---|---|
Low | 194/95 FPS | 175/100 FPS | 87/57 FPS |
Medium | 148/89 FPS | 97/75 FPS | 49/37 FPS |
High | 123/84 FPS | 79/63 FPS | 42/30 FPS |
Ultra | 102/72 FPS | 71/54 FPS | 35/25 FPS |
Nvidia Geforce GTX 1060 presterar generellt bättre än Radeon RX 480 vid DirectX 11. Modellen klarar med marginal av snittvärdet 60 FPS vid 2 560 x 1 440 pixlar hela vägen upp till Ultra. Nivån 4K UHD kräver dock att inställningar justeras ned rejält.
Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB), DirectX 12
1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 | |
---|---|---|---|
Low | 189/85 FPS | 142/80 FPS | 82/57 FPS |
Medium | 135/77 FPS | 94/69 FPS | 47/34 FPS |
High | 116/70 FPS | 76/57 FPS | 36/27 FPS |
Ultra | 92/64 FPS | 68/48 FPS | 32/24 FPS |
Även här är DirectX 12 en rörig upplevelse. Det nya gränssnittet innebär överlag lägre prestanda, även om skillnaderna för snittvärdena inte är enorma. Lägstanivåerna klarar sig bättre än motsvarande övergång för Radeon RX 480, men är generellt lägre än vid DirectX 11.
Sammanfattande tankar
Battlefield 1 Beta är rykande färsk, och redaktionen laddar för fler tester i veckan. Det första intrycket pekar dock mot en prestandamässigt välpolerad titel som tickar på bra – speciellt i DirectX 11.
Det nya gränsnittet DirectX 12 innebär tillsynes ingen fördel, i alla fall inte när det gäller Radeon RX 480 och Geforce GTX 1060. Läget kan dock ändras med optimeringar och polerad kod närmare lansering – Battlefield 1 är fortfarande beta-märkt, och varken AMD eller Nvidia har haft chans till några större optimeringar.
Vissa buggar finns också, bland annat att Resolution Scale visar fel procentvärde – konkret, några timmars testande i papperskorgen. Spelet saknar även text för vissa meddelanden, samt lider av andra mindre skönhetsblessyrer.
► Geeks Gaming strömmar Battlefield 1 Beta
Nyfiken på fler prestandaresultat med Battlefield 1 Beta? Redaktionen hoppas kunna återkomma med ytterligare siffror senare i veckan!