När Nvidia visade upp arkitekturen Pascal tidigare i år medföljde även nya funktioner. En av dessa är spelfotograferingsverktyget Ansel, som bland annat låter användaren ta högupplösta skärmdumpar och erbjuder möjligheten att redigera i efterhand.

Funny thing about Nvidia Ansel, its postprocess shaders contain code from MasterEffect. Its custom.fx contains almost 1:1 the colormod pass with my original descriptions. Same for the other files, where many variable names, code, comments and defines match MasterEffect code, also my 1D gausian blur solution, 1:1, just DX11 ported. There may be even more Framework code in it, I just recognized my own code, there might be SweetFX/other code in it as well.

Nu framkommer det att en del av efterbehandlingsteknikerna som används i Ansel kan vara tagna från ett av moddaren Marty McFlys projekt. I ett inlägg på Facebook förklarar upphovsmannen att koden är uppseendeväckande lik den för egna skapelsen Mastereffect.

Mer specifikt handlar det bland annat om funktioner för att justera färger, samt för applicera suddighet via Gaussian blur. Moddaren menar sig känna igen både själva koden samt tillhörande kommentarer.

While it's an honour to be apprechiated by such a big company, they could at least drop some credits like we do. Like another ReShade Framework contributor said, "if we would do the same their legal army would crush down on us immediately".

Marty McFly förklarar att han känner sig hedrad att ett stort bolag vill använda verket, men att han gärna skulle önska någon form av erkännande för sitt arbete med tekniken. Som avslutning kommenterar moddaren att vore rollerna omvända hade en armé av advokater stått och knackat på dörren.