Gränssnittet Vulkan har varit en stor snackis bland entusiaster på sistone som en konkurrent till Microsofts gränssnitt DirectX 12. Vulkan är en andlig vidareutveckling av Mantle, vilket skapades av AMD och DICE för spelet Battlefield 4.

Doom använde vid lansering OpenGL 4.5, men har likt många titlar för DirectX 12 fått ett sekundärt API påklistrat i efterhand. Även Vulkan bygger på ett gränssnitt som arbetar närmre hårdvaran, vilket i teorin kan ge bättre prestanda.

Redaktionen är givetvis nyfikna, och för att få lite kött på benen inför höstens tester installeras Doom på testriggarna. Målet är att samla erfarenheter runt hur titeln beter sig i Vulkan, där titeln än så länge är relativt ensam med gränssnittet.

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz

Moderkort

Asus Rampage V Extreme

Minne

16 GB Corsair Vengeance LPX, 2 133 MHz, 15-15-15-36

Grafikkort

  • AMD Radeon R9 Fury X (4 GB)

  • AMD Radeon RX 480 (8 GB)

  • Sapphire Radeon RX 470 (4 GB)

  • AMD Radeon R9 390X (8 GB)

  • AMD Radeon R9 280X (3 GB)

  • Nvidia Titan X "Pascal" (12 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 970 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 780 Ti (3 GB)

Lagring

Corsair LX 512 GB

Nätaggregat

Corsair AX1200i 1 200 W

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit

Maskinen som används är SweClockers vanliga testsystem för grafikkort. Installerade drivrutiner är senaste från AMD och Nvidia, Radeon Software 16.8.2 Hotfix respektive Nvidia Geforce 372.54. Mer information om system och testmetod finns i recensionen av Sapphire Radeon RX 470.

Doom6.jpg

Inställningarna som används är spelets fördefinerade Ultra, kompletterat av 8× TSSAA för kanututjämning och 16× anisotropisk filtrering. För att räkna bildrutor används verktyget Presentmon som är en ETW-baserad bildräknare. Mjukvaran saknar ett riktigt användargränssnitt, utan startas vanligtvis via kommandotolken.

Observera att det i första rummet handlar om nyfikna experiment på redaktionen, inget fullskaligt test. Tron och förhoppningen är dock att även entusiasterna bland SweClockers medlemmar finner siffrorna intressanta.

Först ut är populära 1 920 x 1 080 pixlar där både Titan X "Pascal" och Geforce GTX 1080 slår i taket på 200 bildrutor i sekunden med gränssnittet Vulkan. Sett till AMD får Radeon R9 Fury X en ökning runt 45 procent med Vulkan aktiverat. Samtliga kort får någon förbättring i Vulkan bortsett från Geforce GTX 780 Ti, vilket inte har samma stöd för close-to-metal-gränssnitt som nyare kort.

Med upplösningen i mellansteget slår Titan X "Pascal" nästan i taket återigen och utpresterar Geforce GTX 1080 med cirka 22 procent. Precis som innan går Radeon R9 Fury X ut som högsta vinnaren med en ökning på 37 procent i Vulkan, med Titan X "Pascal" på en andraplats med 31 procents ökning.

Sist men inte minst är upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar. Resultaten ser betydligt jämnare ut bland majoriteten av korten. Något som sticker ut är Radeon R9 Fury X som tjänar runt 42 procent i prestanda med Vulkan, och R9 390X med 17 procent prestandaökning.

Sammanfattande tankar

På senare år har det snackats mycket om nästa generationens API, både DirectX 12 och Vulkan. Det förstnämnda har redan hittat ut till en del titlar, där prestandan kan variera enormt mycket beroende på implementationen.

Det är svårare att säga hur det ligger till på andra sidan när Doom är det första stora spelet där Vulkan gör verklig skillnad. Gränssnittet ger dock en trevlig prestandaökning, dock med bitvis kraftigt varierande resultat mellan rundorna. Implementationen av Vulkan är bättre än i många DirectX 12-titlar, men ger trots det oväntade prestandaskillnader fastän helt oförändrat läge. Sett till resultaten verkar något sätta stopp för en prestandaökning när det kommer till 4K-upplösning, bortom hårdvaruflaskhals.

Läs recensionen av Doom på FZ