Test: Far Cry Primal

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry Primal

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-03-01

Systemkrav

  • Intel Core i3-550, AMD Phenom II X4 955 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 5770, Nvidia Geforce GTX 460

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade Ultra, SMAA (upplösning varierar)

I den senaste upplagan av Ubisofts långkörande spelserie Far Cry byts automatvapnen ut mot spjut och pilbåge, med en handling som utspelar sig 10 000 år före Kristus. Denna gång kretsar historien kring jägaren Takkar som slåss för överlevnad mot andra förhistoriska stammar och djur.

Under huven på Far Cry Primal syns den senaste inkarnationen av grafikmotorn Dunia 2, som gör repris från föregångaren Far Cry 4. Denna gång har dock spelet begåvats med ett inbyggt prestandatest, vilket vi givetvis använder oss av.

Förhistorisk prestanda kanske låter negativt, men ihop med Far Cry Primal blir det desto roligare när Radeon RX 480 erbjuder 9 procent högre prestanda än Geforce GTX 970. Därtill lägger sig modellen alldeles strax bakom Radeon R9 290X och utpresterar Radeon R9 380X med närmare 35 procent högre resultat.

Med upplösningen ställd till 2 560 x 1 440 pixlar tappar Radeon RX 480 mark mot sina Hawaii-bestyckade bröder men vinner dock desto mer mot Geforce GTX 970, där AMD:s nykomling kan plocka ut en vinst med närmare 14 procent högre prestanda. Marginalerna mot föregångaren Radeon R9 380X är fortsatt goda, med hela 35 procent högre prestanda till Polaris-kortets fördel.

Vid 4K UHD minskar marginalerna till Geforce GTX 970 något, även om Radeon RX 480 fortfarande kan uppvisa cirka 10 procent bättre prestanda. Nykomlingen erbjuder återigen 35 procent högre siffror än sin föregångare Radeon R9 380X.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Renderingstiderna från Far Cry Primal ihop med Radeon RX 480 uppvisar en del mindre spikar genom hela sekvensen. Efter att ha detaljgranskat sekvensen ett antal gånger kan vi dock konstatera att dessa inte är märkbara rent subjektivt.