Test: Dragon Age: Inquisition

Egenskap

Värde

Titel

Dragon Age: Inquisition

Utvecklare

Bioware

Genre

RPG

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2014-11-18

Systemkrav

  • Intel Core 2 Quad, AMD Athlon X4 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 4870, Nvidia Geforce 8800 GT

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade Ultra (upplösning varierar)

Den tredje delen av Biowares populära rollspelsserie Dragon Age tar återigen plats på kontinenten Thedas, men låter spelaren ta rollen som en ny protagonist. Utvecklarna lovar bland annat en mer öppen värld jämfört med tidigare titlar samt flera olika slut beroende på val under spelet gång.

Äventyret drivs av välbekanta spelmotorn Frostbite 3, känd från bland annat Battlefield 4. Det innebär gott om fläskiga grafiska tekniker, samt inte minst stöd för gränssnittet AMD Mantle.

Vi lämnar de syntetiska testerna bakom oss och stormar vidare till Frostbite 3-baserade Dragon Age: Inquisition. I upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar placerar sig Radeon RX 480 i den nedre delen av tabellen inklämd mellan Radeon R9 290X och Radeon R9 380X, där det sistnämnda besegras med 27 procent högre resultat. Geforce GTX 970 lägger sig här cirka 11 procent ovanför AMD:s nykomling.

När upplösningen tar ett steg upp till 2 560 x 1 440 pixlar minskar marginalerna mellan Radeon RX 480 och Geforce GTX 970 något, där det sistnämnda tar vinsten med endast 6 procent högre resultat. I jämförelse med Radeon R9 380X presenterar AMD:s nykomling hela 28 procent bättre siffror.

I 4K UHD ligger Geforce GTX 970 återigen cirka 6 procent ovanför Radeon RX 480. När det jämförs mot förra årets Radeon R9 380X presterar det nya Polaris-kortet drygt 23 procent bättre.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

En närmare titt på renderingstiderna från Dragon Age uppvisar en snygg kurva för Radeon RX 480, utan några nämnvärda spikar. Detta reflekteras även i vår subjektiva bedömning av sekvensen, där denna flyter fint utan plötsliga hack.