Tester med DirectX 12

Färska gränssnittet DirectX 12 är en stor snackis för 2016 och börjar så sakteliga leta sig ut i skarpa titlar. Än så länge handlar det dock bara om en handfull spel, där stödet varierar mellan fullt utbyggt och påklistrat i efterhand.

risetomb_1.jpg

SweClockers erfarenheter av DirectX 12 är minst sagt varierande, där prestanda och stabilitet kan påverkas stort med uppdateringar eller nya drivrutiner. Testandet kantas av märkliga krascher och förvirrande resultat, ofta båda på samma gång.

Det gör sammanvägda bedömningar svårt, och redaktionen väljer därför att bryta ut testerna till en egen sida. Förhoppningen är att DirectX 12 kommer att mogna under året, vilket på sikt gör gränssnittet redo att på allvar kliva in i tabeller och prestandaindex.

I omtalade Ashes of the Singularity kan AMD-modellerna generellt sträcka på benen, så även Radeon RX 480. Kortet landar strax under Geforce GTX 970 vid DirectX 11, för att ta klivet förbi GTX 980 när DirectX 12 används.

Hitman gör sig bäst på AMD-hårdvara, oavsett om det är DirectX 11 eller DirectX 12 som rullar. Med det modernare gränssnittet tjänar Radeon RX 480 några bildrutor per sekund.

Senaste Tomb Raider fortsätter att vara en blandad påse där olika grafikkort ger varierande resultat. Radeon RX 480 tappar likt många andra varianter några bildrutor per sekund när DirectX 12 används.

Med API Overhead-testet i senaste 3DMark får Radeon RX 480 verkligen visa musklerna. Kortet glider om både R9 390X och Geforce GTX 980 Ti för att landa nära toppen, endast slaget av Pascal-duon GTX 1070 samt GTX 1080.