Test: Rise of the Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Rise of the Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11, 12

Lanseringsdatum

2016-01-28

Systemkrav

  • Intel Core i3-2110 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 650

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade Very High (upplösning varierar)

Rise of the Tomb Raider följer upp 2013-års lyckade omstart av den populära spelserien. Lara Croft kan återigen inte hålla fingrarna borta från att plundra gravar och färdas denna gång till den siberiska tundran för detta ändamål – i det överlägset snyggaste äventyret hittills.

Spelet begåvades några månader efter lansering med både ett inbyggt prestandatest och möjligheten att köra spelet under det nya grafikgränssnittet DirectX 12. Vi väljer här att fokusera på DirectX 11, men kompletterar även med prestandasiffror från DirectX 12 på en senare sida i artikeln.

I senaste inkarnationen av Tomb Raider slår Radeon RX 480 ner rakt i mitten av tabellen, alldeles strax framför Geforce GTX 970 och Radeon R9 390X. Nykomlingen kan även presentera närmare 37 procent högre prestanda än sin föregångare Radeon R9 380X.

Vid upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar klämmer sig AMD:s nytillskott in mellan Radeon R9 390X och Radeon R9 390. Modellen presterar här 10 procent bättre än Geforce GTX 970 samtidigt som den erbjuder cirka 38 procent högre siffror än Radeon R9 380X.

När vi slutligen når 4K UHD placerar sig Radeon RX 480 precis bakom Radeon R9 390. Därtill presterar AMD:s nykomling 14 procent bättre än Geforce GTX 970 och besegrar samtidigt föregångaren Radeon R9 380X med drygt 41 procent högre resultat.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Renderingstiderna från Tomb Raider visar en något taggig graf, dock med minimala spikar. Rent subjektivt är detta inget som märks av när vi granskar sekvensen – den flyter som den ska utan några konstigheter.