Test: Metro: Last Light Redux

Egenskap

Värde

Titel

Metro: Last Light Redux

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2014-08-26

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,2 GHz eller motsv.

  • AMD Radeon HD 4000, Nvidia Geforce GTS 250

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Very High, AAA/FXAA, 16× AF (upplösning varierar)

Metro: Last Light Redux är en ytterligare grafiskt polerad version av uppföljaren till stortiteln Metro 2033. Spelet utspelar sig i ett postapokalyptiska universum skapat av ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Kärnvapenkrig har skakat Moskva och de som överlevt, däribland spelets protagonist Artyom, har valt att söka skydd från strålningen och andra faror i stadens tunnelbanesystem.

Spelet använder sig av företagets extremt tungdrivna grafikmotor 4A Engine, vilket gör det perfekt för prestandatester av grafikkort. Lyckligt nog bjuder även titeln på ett inbyggt testverktyg som gör det enkelt att få konsekventa resultat.

Den upphottade versionen av Metro: Last Light erbjuder än idag en utmaning för nutidens senaste grafiklösningar att driva runt. Radeon RX 480 lägger sig här strax bakom Nvidias Geforce GTX 970 och utpresterar Radeon R9 380X med 23 procent bättre prestanda.

Både Radeon RX 480 och Geforce GTX 970 tappar en gnutta mark när upplösningen vrids upp, och landar på nästintill identiska resultat. AMD:s nykomling presenterar här närmare 28 procent bättre siffror än föregångaren Radeon R9 380X.

När vi når 4K UHD rör sig både Radeon RX 480 och Geforce GTX 970 i den nedre delen av tabellen med ungefär samma prestandaresultat. Polaris-kortet presterar vid denna upplösning drygt 33 procent högre än Radeon R9 380X.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Vid mätningarna av renderingstiderna från Metro: Last Light ihop med Radeon RX 480 presenteras en fin kurva genom sekvensen, vilket trevligt nog även reflekteras i vår subjektiva bedömning av titeln – en välflytande upplevelse.