Effektmätning

Energiåtgång är bra att veta av flera olika anledningar. Förutom att det påverkar elräkningen är siffrorna också direkt kopplade till hur mycket värme som utvecklas, vilket i sin tur lägger underlaget för effektiv kylning.

IMG_6375.jpg

För integrerade grafikdelar plockar SweClockers toppvärden från samtliga speltester och använder dessa för att skapa ett snitt. Förutom det presteras även högsta noterade värdet under hela speltestsviten.

För processordelen snappas toppvärdet upp dels under rendering med Blender, dels under andra omgången av tunga x264 Benchmark. Det innebär situationer med hög belastning, utan att det handlar om artificiellt uppskruvade nivåer.

Verkningsgrad för Corsair AX1200i vid låga laster

Belastning

Total uteffekt

Aktiv uteffekt

Verkningsgrad

1 %

12 W

24 W

50 %

2 %

24 W

36 W

67 %

3 %

35 W

50 W

70 %

5 %

60 W

76 W

79 %

10 %

120 W

138 W

87 %

15 %

179 W

203 W

88 %

20 %

238 W

265 W

90 %

25 %

298 W

330 W

90 %

För den som vill gräva ned sig lite extra bistår redaktionen med en profil för testsystemens Corsair AX1200i vid lägre laster. I princip handlar det om riktigt dålig verkningsgrad runt 50 watt och lägre, med snabbt bättre siffror närmare och över 100 watt.

Med krympt tillverkningsprocess i 14 nanometer och optimeringar i form av Broadwell-arkitekturen finns det ganska stora förhoppningar om bättre energieffektivitet hos modellerna i Broadwell-E-familjen. Trevligt nog stämmer förhoppningarna överens med våra faktiska mätningar, där samtliga modeller tar ett beskedligt kliv ner i effektuttag.

Flaggskeppet Core i7-6950X drar exempelvis lika mycket som föregående års värsting Core i7-5960X, trots att den förstnämnda modellen har två ytterligare kärnor samt generellt högre turbofrekvenser. Intressant nog ligger även samtliga Broadwell-E-processorer väldigt lågt effektmässigt när de belastas med Blender, vilket är den totala motsatsen när de ställs mot föregångaren Haswell-E.

Energieffektivitet

En fördel med Blender ställt mot x264 Benchmark är att siffrorna är betydligt stabilare under hela testrundan. Det innebär möjligheter att experimentera med andra typer av presentation, till exempel hur mycket energi som totalt går åt för att rita upp scenen.

För tabellen nedan plockar redaktionen renderingstiden respektive effektmätningen från deltestet med Blender. Ett schablonavdrag på 15 watt görs från samtliga plattformar – mellan tummen och pekfingret motsvarande Geforce GTX 980 Ti-kortet vid vila.

Vid flertrådiga arbetslaster är Intels nya Broadwell-E-processorer väldigt energieffektiva, där exempelvis tiokärniga värstingen Core i7-6950X toppar tabellen genom att rita upp scenen rekordsnabbt vid ett förhållandevis lågt energiuttag.