Speltest: Grand Theft Auto V
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Grand Theft Auto V |
Utvecklare | Rockstar North |
Genre | Actionäventyr |
Lanseringsdatum | 2015-04-14 |
Systemkrav |
|
Testinställningar |
Det vankas brottslig karriär för trio Franklin, Michael och Trevor och ingen i Los Santos går säker – speciellt inte eftersom alla tre är mer eller mindre vansinniga. Precis som för tidigare GTA-titlar handlar mycket om öppna miljöer, mängder av fordon och frihet att på egen hand utforska det vidsträckta landskapet.
GTA V har ett inbyggt prestandatest som bitvis fungerar bra. SweClockers använder sista halvan av den fjärde sekvensen, vilken lägger förhållandevis hög belastning på både processor och grafikdel.
Med Grand Theft Auto V nedvridet till den låga upplösningen 1 280 x 720 pixlar är det Broadwell-E, tillsammans med Skylake-baserade Core i7 6700K, som toppar tabellerna. I jämförelse mot sina föregångare ur familjen Haswell-E tar samtliga modeller ett kliv upp prestandamässigt i respektive segment.
När vi vrider upp reglaget för upplösningen till 1 920 x 1 080 pixlar flyttas flaskhalsen från processorn till grafikkortet för i princip samtliga Intel-modeller, med raka staplar som resultat i prestandamätningarna. Det är först när vi kikar ner mot AMD:s Bulldozer- och Thuban-baserade processorer som vi kan se rejäla prestandatapp.