Speltest: Fallout 4

Egenskap

Värde

Titel

Fallout 4

Utvecklare

Bethesda Game Studios

Genre

Action-RPG

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-11-10

Systemkrav

  • Intel Core i5-2300, AMD Phenom II X4 945 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7870, Nvidia Geforce GTX 550 Ti

  • 8 GB RAM

Testinställningar

2015-års stora överraskning var utan tvekan Fallout 4, som lanserades kort inpå avtäckandet på sommarens E3-mässa. Spelet utspelar sig i postapokalypsens Boston cirka 200 år efter ett fullskaligt kärnvapenkrig har brutit ut, och följer i mångt och mycket de tidigare titlarnas spelmekanik.

Spelet använder sig av en förbättrad version av grafikmotorn Creation Engine, som tidigare används ihop med det omåttligt populära Skyrim. Då titeln saknar ett inbyggt prestandatest vandrar vi istället längs en en slinga i Diamond City.

Med låga inställningar törstar Fallout 4 efter höga klockfrekvenser snarare än flera kärnor i scenarion som är starkt processorbundna. Vinsten tas här hem av Skylake-flaggskeppet Core i7-6700K vars klockfrekvens på 4 GHz låter modellen sträcka på benen ordentligt. Bland Broadwell-E-processorerna är det främst den högre klockade Core i7-6850K som lägger sig högt i tabellen, medan flaggskeppet Core i7-6950X tappar mark med sina förhållandevis låga klockfrekvenser.

Historien upprepar sig i den högre upplösningen där spelet svarar väldigt bra på högre klockfrekvenser. Återigen ser vi Core i7-6700K i toppen, följt av den sexkärniga Broadwell-E-modellen Core i7-6850K, vars höga klockfrekvenser utyttjas betydligt mer än de tio kärnorna som finns att tillgå hos toppmodellen Core i7-6950X.