Test: Far Cry 4

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry 4

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-11-18

Systemkrav

  • Intel Core i5-750/AMD Phenom II X4 955 eller motsv.

  • Radeon HD 5850/Geforce GTX 460

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Förinställda Ultra, SMAA (upplösning varierar)

Far Cry 4 går vidare i samma fotspår som föregångaren med en fri och öppen miljö. Under skalet ruvar grafikmotorn Dunia 2, fullmatad med de senaste teknikerna. Handlingen utspelar sig i fiktiva staten Kyrat i hjärtat av Himalaya. Det innebär gott om grafiskt påkostade landskap för huvudpersonen Ajay Ghale att utforska.

Lågupplösta 1080p ställer återigen till det för AMD:s Fury-kort. Nykomlingen Radeon R9 Fury placerar sig på samma nivå som Geforce GTX 980 medan Sapphire fabriksöverklockade kort landar marginellt högre.

Den högre upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar råder dock bot på AMD:s prestandaproblem och nu seglar istället Radeon R9 Fury upp i tabellen med hela 25 procent bättre prestanda än Geforce GTX 980. Därtill lyckas AMD:s nykomling slå det dyrare Geforce GTX 980 Ti på fingrarna med ungefär 3 procent vassare resultat samtidigt som Sapphire-kortet jagar efter flaggskeppet GTX Titan X.

Far Cry 4 i 4K UHD är en fullkomlig dröm för AMD:s Fury-kort och nykomlingen kan här utprestera Geforce GTX 980 med 35 procent bättre resultat samtidigt som det även glider förbi Geforce GTX 980 Ti med 5 procent högre prestanda. Sapphires fabriksöverklockade kort lägger sig här på samma nivå som Geforce GTX Titan X, om än med ett kraftigt försämrad minimivärde.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Renderingstiderna från Far Cry 4 uppvisar en relativt jämn kurva med några spikar, och rent subjektivt flyter sekvensen full godkänt. AMD har gjort stora framsteg i denna titel de senaste året, då flytet var katastrofalt en gång i tiden.