Test: Dragon Age: Inquisition

Egenskap

Värde

Titel

Dragon Age: Inquisition

Utvecklare

Bioware

Genre

RPG

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-11-18

Systemkrav

  • Intel Core 2 Quad 2,0 GHz, AMD Athlon X4 2,5 GHz eller bättre

  • Radeon HD 4870, Geforce 8800 GT

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Förinställda High (upplösning varierar)

Den tredje delen av Biowares populära rollspelsserie Dragon Age tar återigen plats på kontinenten Thedas, men låter spelaren ta rollen som en ny protagonist. Utvecklarna lovar bland annat en mer öppen värld jämfört med tidigare titlar samt flera olika slut beroende på val under spelet gång.

Äventyret drivs av välbekanta spelmotorn Frostbite 3, känd från bland annat Battlefield 4. Det innebär gott om fläskiga grafiska tekniker, samt inte minst stöd för gränssnittet AMD Mantle.

Återigen är AMD:s R9 Fury-kort inga större beundrare av upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar och i Dragon Age: Inquisition får vi se Geforce GTX 980 besegra Radeon R9 Fury med nästan 9 procent bättre prestanda. Sapphires förhöjda klockfrekvenser förmildrar förlusten något, men påverkar inte modellens placering i tabellen nämnvärt.

Att höja upplösningen hjälper och i 2 560 x 1 440 pixlar kan AMD:s nykomling masa sig förbi Geforce GTX 980 med minsta möjliga marginal. Sapphires Tri-X-kort får här någon enstaka procent bättre prestanda tack vare sina förhöjda klockfrekvenser.

Vid maxade upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar ökar marginalerna till Radeon R9 Fury-kortens fördel. Modellen presterar ungefär 12 procent bättre än Geforce GTX 980 medan Sapphire-kortet lägger sig knappt 3 procent ovanför de oklockade Fury-modellerna.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Grafen från renderingstiderna uppvisar en hel del spikar och ojämnheter i Dragon Age: Inquisition. Dessa är dock inte märkbara i verkligheten och rent subjektivt flyter sekvensen felfritt med Fury-korten.