Test: Battlefield 4

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 4

Utvecklare

DICE

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-10-29

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz, AMD Athlon X2 2,8 GHz eller bättre

  • Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Ultra, 4× MSAA, 16× AF (upplösning varierar)

Senaste upplagan i Battlefield-serien finslipar grafikmotorn Frostbite ytterligare. På menyn står, förutom grafik i DX11-klassen, ett välbekant flerspelarläge och en enspelarkampanj med gott om filmiska undertoner. Som grädde på moset finns dessutom stöd för Mantle, AMD:s nya grafikgränssnitt med lägre overhead.

För SweClockers test används första delen av uppdraget Tashgar. Spelaren åker i en bil tillsammans med två andra karaktärer, vilket gör sekvensen lätt att upprepa med mycket konsekventa resultat.

De första renodlade spelresultaten trillar in från Battlefield 4 och i 1080p övertygar inte R9 Fury nämnvärt. AMD:s nykomling tar här plats strax bakom Geforce GTX 980 medan det fabriksöverklockade kortet från Sapphire tar en delad position med Nvidias populära Maxwell-kort.

Med upplösningen ställd till 2 560 x 1 440 pixlar finns det dock möjlighet för R9 Fury att sträcka på benen ytterligare. Radeon R9 Fury lägger sig 5 procent ovanför Geforce GTX 980 medan Sapphires Tri-X-kort plockar ut någon enstaka procent prestanda till.

I 4K UHD ökar marginalerna ännu ett steg till Radeon R9 Fury:s fördel och modellen kan här utprestera Geforce GTX 980 med ungefär 10 procent bättre prestanda. Sapphires fabriksöverklockade kort att avnjuta 3 procent högre prestanda än ett oklockat Fury-kort.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Vi hittar inget att klaga på när det kommer till renderingstiderna från Battlefield 4. En jämn och fin kurva i kombination med en subjektivt välflytande upplevelse.