Test: Hitman: Absolution
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Hitman: Absolution |
Utvecklare | IO Interactive |
Genre | Tredjepersonsskjutare |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2012-11-20 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Ultra, 8× MSAA, 16× AF (upplösning varierar) |
Agent 47 är tillbaka, den här gången med en tonårsflicka i släptåg och fler fiender än någonsin. Fokus ligger som vanligt på överlagda attacker i det tysta, där miljö och smygande attacker används för att överraska intet ont anande.
Förutom nya uppdrag och en färsk berättelse bjuder Hitman: Absolution på en uppdaterad grafikmotor med DirectX 11-stöd. Spelet har dessutom ett inbyggt testläge, vilket underlättar för att få samma sekvens om och om igen.
Hitman: Absolution är en av Radeon R9 Furys starka titlar i 1 920 x 1 080 pixlar. Modellen utpresterar här Geforce GTX 980 med 15 procent bättre prestanda medan Sapphire-kortet återigen uppvisar 3 procent högre resultat än Fury i grundutförande.
I 2 560 x 1 440 pixlar ökar Radeon R9 Fury marginalerna och springer förbi Geforce GTX 980 med hela 23 procent bättre prestanda. Sapphire får här nöja sig med 2 procent högre siffror än de referensklockade R9 Fury-korten.
Den största vinsten kommer dock i 4K UHD där Radeon R9 Fury spänner musklerna rejält och utklassar Geforce GTX 980 med 35 procent högre prestanda. AMD:s nykomling landar även på samma resultat som Nvidias dyrare modell Geforce GTX 980 Ti.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".
Grafen från renderingstiderna i Hitman ser minst sagt skakig ut, men här verkar AMD utföra lite magi bakom kulisserna då sekvensen rent subjektivt flyter på utan nämnvärda hack.