Test: Metro: Last Light Redux

Egenskap

Värde

Titel

Metro: Last Light Redux

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-08-26

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,2 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 4000, Geforce GTS 250

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Very High, AAA/FXAA, 16× AF (upplösning varierar)

Metro: Last Light Redux är en ytterligare grafiskt polerad version av uppföljaren till stortiteln Metro 2033. Spelet utspelar sig i ett postapokalyptiska universum skapat av ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Kärnvapenkrig har skakat Moskva och de som överlevt, däribland spelets protagonist Artyom, har valt att söka skydd från strålningen och andra faror i stadens tunnelbanesystem.

Spelet använder sig av företagets extremt tungdrivna grafikmotor 4A Engine, vilket gör det perfekt för prestandatester av grafikkort. Lyckligt nog bjuder även titeln på ett inbyggt testverktyg som gör det enkelt att få konsekventa resultat.

Metro: Last Light i 1 920 x 1 080 pixlar ger Radeon R9 Fury en relativt svag vinst över Geforce GTX 980, med endast 5 procent bättre prestanda. Sapphires fabriksöverklockade kort kan återigen ta ett kliv upp med ungefär 3 procent högre prestanda än ett R9 Fury i grundutförande.

Högre upplösning ger i vanlig ordning AMD:s Fury-kort större marginaler att sträcka på benen. Radeon R9 Fury plockar här ut 10 procent bättre prestanda än Geforce GTX 980 medan Sapphires fabriksöverklockade kort vinner ungefär 3 procent prestandamässigt på sina förhöjda klockfrekvenser.

De största framgångarna för Radeon R9 Fury utvinns i maxade 4K UHD där nykomlingen kan avnjuta 18 procent bättre prestanda än Geforce GTX 980. Sapphire-kortet plockar i vanlig ordning ut 3 procent högre resultat än ett referensklockat R9 Fury-kort.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Det är lätt att dra på smilbanden när vi ser över renderingstiderna från Metro: Last Light. En mycket fin kurva i grafen som ackompanjeras av en ytterst trevlig och välflytande upplevelse rent subjektivt.