Test: Dragon Age: Inquisition

Egenskap

Värde

Titel

Dragon Age: Inquisition

Utvecklare

Bioware

Genre

RPG

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-11-18

Systemkrav

  • Intel Core 2 Quad 2,0 GHz, AMD Athlon X4 2,5 GHz eller bättre

  • Radeon HD 4870, Geforce 8800 GT

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Förinställda High (upplösning varierar)

Den tredje delen av Biowares populära rollspelsserie Dragon Age tar återigen plats på kontinenten Thedas, men låter spelaren ta rollen som en ny protagonist. Utvecklarna lovar bland annat en mer öppen värld jämfört med tidigare titlar samt flera olika slut beroende på val under spelet gång.

Äventyret drivs av välbekanta spelmotorn Frostbite 3, känd från bland annat Battlefield 4. Det innebär gott om fläskiga grafiska tekniker, samt inte minst stöd för gränssnittet AMD Mantle.

Vid den lägsta upplösnigen tappar Fury X mark, precis som i Battlefield 4. Resultatet är en tabellplacering strax under Geforce GTX 980, med GTX 980 Ti rejält före i tabellen.

Vid högre upplösning är det en annan femma, ett mönster som redan börjar kännas bekant. AMD Radeon R9 Fury X lägger GTX 980 bakom sig och knappar in mot Geforce GTX 980 Ti.

Tunga 4K UHD är åter tillfälle för kortet att sträcka på benen. Modellen landar visserligen åter bakom Geforce GTX 980 Ti, men marginalerna har krympt ordentligt.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Renderingstiderna upplevs som aningen oroliga med märkbara svängningar över sekvensen. Subjektivt är det dock inget fel på flytet, utan titeln känns mjuk med både Radeon och Geforce i testriggen.