En bra grafiklösning kräver inte enbart kompetent hårdvara, utan även drivrutiner som hänger med i svängarna. Nya spel och innovationer betyder ständiga optimeringar, vilket gör mjukvaran till en minst lika kritisk komponent som själva grafikprocessorn.
Med det i ryggen slår AMD på stora trumman för nya Catalyst Omega. Drivrutinen bjuder enligt företaget på en massiv mängd buggfixar, vilket kombineras med förbättrad prestanda och nya funktioner. Resultatet ska vara den mest kompetenta Catalyst-sviten någonsin, både för gamers och utvecklare.
Prestandaförbättringar
Först ut är det kanske mest intressanta för gamers – prestandaförbättringar. AMD lovar rejäla lyft med Catalyst Omega, speciellt i vissa titlar. Optimeringarna är enligt företaget som störst för APU:er, men även ägare av separata Radeon-kort ska kunna dra nytta av högre bildfrekvens.
AMD talar om upp till 19 procent bättre prestanda för separata Radeon-kort, samt upp till 29 procent högre bildfrekvens för APU-processorer. Det handlar dock om specifika speltitlar och förbättringarna mäts märkligt nog mot respektive plattforms lanseringsmjukvara – inte mot senast tillgängliga drivrutin.
SweClockers prestandatestar
Redaktionen kan inte hålla fingrarna i styr utan laddar testriggen med en RC-version av färska Catalyst Omega. Grafikkortet är Radeon R9 290X i Über-läge och upplösningen är 2 560 x 1 440 pixlar. Inställningarna och slingorna är samma som för redaktionens vanliga grafikkortstester, vilket innebär väldigt höga nivåer.
Radeon R9 290X | Catalyst 14.9.1 | Catalyst 14.11.2 | Catalyst Omega |
---|---|---|---|
Battlefield 4 | 50/41 fps | 49/40 fps | 49/40 fps |
Far Cry 3 | 39/33 fps | 39/34 fps | 39/34 fps |
Anno 2070 | 63/43 fps | 63/43 fps | 64/44 fps |
Bioshock: Infinite | 61/54 fps | 61/54 fps | 71/62 fps |
Metro: Last Light | 50/39 fps | 50/39 fps | 51/39 fps |
Tomb Raider | 56/46 fps | 57/48 fps | 57/48 fps |
Hitman: Absolution | 36/30 fps | 36/30 fps | 37/31 fps |
Sleeping Dogs | 42/29 fps | 42/29 fps | 42/29 fps |
Thief | 49/40 fps | 49/41 fps | 52/43 fps |
Med siffrorna i hand syns AMD:s specifika optimeringar tydligt. De flesta titlar bjuder på små eller inga förbättringar, vilket får anses som normalt. Prestandan stabiliseras ofta efter ett tag på marknaden där högre bildfrekvens helt enkelt är svårt att krama fram.
Två spel sticker dock ut från mängden. Smygfestivalen Thief ger en ökning på cirka 6 procent, vilket lyfter bildfrekvensen över 50 fps. Största vinnaren är dock titlen Bioshock: Infinite, vilken skjuter iväg med hela 16 procent jämfört med äldre mjukvaran.
Vidare erfarenheter från Catalyst Omega
Även om redaktionens tester framför allt koncentreras till Radeon R9 290X och rena prestandamätningar går det att dra vissa ytterligare slutsatser. De förbättrade siffrorna i Bioshock och Thief följer även med till andra modeller, där både Radeon R9 285 och R9 280X ger tydliga förbättringar.
Allt är dock inte färdigslipat. Radeon R9 285 och R9 270X med 2 GB ger oväntat låg prestanda och extremt dålig upplevelse med Hitman: Absolution. Catalyst Omega ger även upphov till sporadiska skärmblinkningar på ett av kontorets system, något som inte finns med äldre mjukvara.
Sammantaget upplevs Catalyst Omega trots allt som en förhållandevis stabil drivrutin, speciellt då redaktionens paket är i någon form av prototypstadium. Som vanligt gäller dock att vara medveten om och beredd på oväntade problem.
Andra nyheter i Catalyst Omega
Rena prestandaförbättringar åt sidan, AMD satsar även på andra nyheter i Catalyst Omega. Både gamers, mediaknarkare och utvecklare ska få kärlek via nya verktyg och uppdateringar.
Nya funktioner för videohantering
Först ut är nyheter i grafikkortets videohantering. Målet är att ge "förbättrad" bildkvalitet för filmklipp, både på separata Radeon-kort och med helhetslösningar enligt APU-konceptet.
Nyheterna innefattar bland annat hårdvaruaccelererad interpolering och funktioner för att ta bort kompressionsartefakter. AMD passar även på att introducera förbättrad uppskalning, vilket enligt företaget gör 1080p-film betydligt behagligare på en 4K UHD-skärm.
Förbättrad frame pacing
En av fjolårets största snackisar var så kallad microstuttering, ett fenomen där bildrutor levereras i ojämns ström vilket ger upplevelsen av en lägre bildfrekvens. AMD kontrade problemet genom mjukvarustyrd timing under parollen frame pacing.
Med Catalyst Omega levererar företaget ytterligare förbättringar, framförallt koncentrerade till system med Dual Graphics. Företaget lovar jämnare flyt i bland annat Tomb Raider, Metro-serien och Sniper Elite.
Virtual Super Resolution
Tillsammans med Geforce GTX 980 och 970 enligt arkitekturen Maxwell rullade Nvidia ut funktionen Dynamic Super Resolution. I korthet handlar det om att spel renderas i en högre upplösning än vad skärmen klarar av för att sedan skalas ned via diverse algoritmer. Resultatet blir en form av supersampling, dock utan begränsningar till specifika speltitlar.
AMD:s svar på tal heter Virtual Super Resolution, VSR. I princip gör funktionen samma sak som Nvidias dito – spel kan ställas in på högre upplösning än vad skärmen klarar av för att sedan skalas ned. Resultatet är mjukare kanter, men även baksidor som att grafiska gränssnitt kan bli svårlästa.
Skärmsynkronisering med Freesync
Få har nog missat synkroniseringstekniken Freesync – AMD:s utmanare till Nvidia G-sync. Konceptet bygger till skillnad från konkurrentens lösning på Displayport-standarden, vilket många hoppas ska leda till bredare kompatibilitet och pressade priser på relaterade skärmar.
Med Omega stöds även Freesync. Än så länge handlar det dock enbart om en funktion på papperet, då skärmarna helt enkelt inte är redo. Under nästa år väntar dock flera olika modeller med start under första kvartalet. Framförallt Samsung omfamnar AMD Freesync och ger samtliga 4K UHD-skärmar stöd för tekniken.
Över 30 nya funktioner
Totalt menar AMD att Catalyst Omega bjuder på över 30 nya funktioner. Många riktar sig mot specifika användarscenarion eller utvecklare, men ett par påverkar även gamers med fokus på prestanda.
Listan avslöjar bland annat stöd för 5K-skärmar, bättre frame pacing vid Crossfire samt uppdateringar av installationsprogrammet för Windows. AMD riktar också ögonen mot Linux och bjuder på färdiga installationspaket för Ubuntu samt Red Hat Enterprise.
Buggfixar
Förutom bättre prestanda och nya funktioner lovar AMD även en rad buggfixar. Företaget fokuserar framför allt på de av användarna mest uppmärksammade problemen, vilka samlats in genom bland annat forumundersökningar.
På listan över fixade buggar finns bland annat installationsproblem under Windows, grafikproblem med Quad Crossfire samt diverse frustrationselement relaterade till hårdvaruacceleration i webbläsare.
Nya verktyg och funktioner utvecklare
Sist men inte minst riktar AMD blickarna mot utvecklare. Uppdaterade verktyg och mjukvaror med nya funktioner ska ge smidigare spelskapande, både för DirectX och det egna applikationsgränssnittet Mantle.
Catalyst Omega levererar bland annat stöd för att spela in och mäta bildfrekvens med Mantle via Gaming Evolved. Nytt är också uppdaterade hårtekniken TressFX 3.0. AMD passar även på att skryta om närmare 100 utvecklare i betaprogrammet för gränssnittet Mantle.
AMD Catalyst Omega blir tillgänglig under dagen
Den nya drivrutinen (14.12) finns att ladda hem via AMD:s officiella webbplatsen. Paketet kommer i två versioner, en för Microsoft Windows och en för Linux.