Entusiaster med ett sinne för strategi i stor skala har säkerligen sneglat på Civilization-serien över åren. Senaste titeln i familjen var Civilization V, vilken bland annat introducerade DirectX 11-baserad rendering och ett hexagonbaserat spelbräde.
Nu är det dags för nästa del. Civilization: Beyond Earth är en andlig uppföljare till klassiska Alpha Centauri och utspelar sig på en främmande planet, dit mänskligheten tvingats efter ett "stort misstag" på Jorden. Som vanligt handlar det om att med alla tillgängliga medel tämja både motståndare och natur.
Förutom att vara intressant i sig innebär senaste titeln från Firaxis även ett nära samarbete med processor- och grafikkortsmakaren AMD. Civilization: Beyond Earth har Mantle-stöd direkt ur kartongen, och bjuder dessutom på tekniker som split-frame rendering (SFR) för flera AMD-grafikkort i Crossfire.
SweClockers prestandatestar grafikkort
Precis som föregångaren Civilization V innehåller nya Beyond Earth ett verktyg för enkel prestandamätning. Redaktionen letar därför fram en rad grafikkort ur gömmorna och bjuder på en snabb genomgång av vad spelet ställer för krav på hårdvaran. Testerna koncentreras till enskilda grafikkort, utan SLI eller Crossfire.
Komponent | Modell |
---|---|
Processor | Intel Core i5-4690K @ 4,6 GHz |
Moderkort | Asus Z97-A |
Minne | 8 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-9-24 |
Grafikkort |
|
Lagring | Samsung 840 Evo 250 GB |
Nätaggregat | EVGA Supernova G2 750 W |
Skärm | Asus PB278Q |
Operativsystem | Windows 8.1 Professional 64-bit |
Som bas används SweClockers sommardator 2014, vilken med Intel Haswell "Devil's Canyon" och fabriksöverklockat Radeon R9 280X under huven innebär lagom med prestanda för de allra flesta. För att ge ytterligare kött på benen varieras grafikkortet med ytterligare elva modeller, allt från det färska flaggskeppet Geforce GTX 980 från Nvidia till mer måttliga AMD Radeon R9 270X.
Drivrutinerna är senast tillgängliga från respektive tillverkare, vilket innebär Geforce 344.48 WHQL för Nvidia samt Catalyst 14.9.2 beta för AMD. Prestandasiffrorna hämtas genom inbyggd funktion i Civilization: Beyond Earth och efterbehandlas i Microsoft Excel.
Resultat med SweClockers sommardator 2014
Först ut är resultat med SweClockers sommardator. Det Radeon 280X-baserade grafikkortet från MSI är överklockat direkt ur kartong, och processorn knuffas upp till 4,6 GHz för att ge maximalt med extra spelrum. Inställningarna som testas är spelets fördefinierade nivåer Minimum, Low, Medium, High och Ultra.
Nämnvärt är att spelet automatiskt aktiverar Enhanced-quality Anti-Aliasing (EQAA) med ett Radeon-kort i systemet, både vid DirectX och Mantle. Tekniken bygger på vanliga MSAA, men ska enligt AMD ge aningen bättre slutresultat. Funktionen kan inte aktiveras för Geforce-baserade grafikkort.
(DirectX) | 1 920 × 1 080 pixlar (med/min) | 2 560 × 1 440 pixlar (med/min) |
---|---|---|
Minimum | 135/59 fps | 134/59 fps |
Low | 94/42 fps | 79/40 fps |
Medium | 71/38 fps | 57/33 fps |
High | 61/34 fps | 47/29 fps |
Ultra | 54/30 fps | 41/26 fps |
Med vanliga DirectX aktiverat syns det snabbt att nya Civilization inte är allt för grafiskt krävande. Även med reglaget uppvridet till Ultra hänger Radeon R9 280X med relativt bra i svängarna, speciellt med tanke på spelets långsamma och lugna natur.
(Mantle) | 1 920 × 1 080 pixlar (med/min) | 2 560 × 1 440 pixlar (med/min) |
---|---|---|
Minimum | 201/93 fps | 196/92 fps |
Low | 104/53 fps | 86/48 fps |
Medium | 79/45 fps | 63/40 fps |
High | 67/41 fps | 52/35 fps |
Ultra | 62/38 fps | 48/32 fps |
Med AMD Mantle som renderingsmetod syns rejäla skillnader. Samtliga värden ligger en bit högre än motsvarande för DirectX, även vid hög upplösning och uppskruvad detaljnivå. Det sistnämnda tyder på att spelets Mantle-metod inte bara ger minskat overhead, utan även inför andra optimeringar.
(1080p) | Medelvärde, DirectX | Medelvärde, Mantle | +/- |
---|---|---|---|
Minimum | 135 fps | 201 fps | + 48 % |
Low | 94 fps | 104 fps | + 11 % |
Medium | 71 fps | 79 fps | + 11 % |
High | 61 fps | 67 fps | + 10 % |
Ultra | 54 fps | 62 fps | + 15 % |
En närmare titt på skillnaderna mellan DirectX och Mantle visar prestandavinster för AMD:s gränssnitt över hela brädet. Skam vore väl annat – Civilization: Beyond Earth är som tidigare konstaterat utvecklat under parollen Gaming Evolved.
Allra störst är skillnaden vid riktigt låg detaljnivå, där processorn uppenbart sätter stopp för DirectX-renderingen. Intressant är också ett ökat prestandaövertag i Ultra-läget, vilket kan tyda på bättre hantering av den rejäla kantutjämningen.
(1440p) | Medelvärde, DirectX | Medelvärde, Mantle | +/- |
---|---|---|---|
Minimum | 134 fps | 196 fps | + 46 % |
Low | 79 fps | 86 fps | + 9 % |
Medium | 57 fps | 63 fps | + 11 % |
High | 47 fps | 52 fps | + 11 % |
Ultra | 41 fps | 48 fps | + 17 % |
Samma trender syns när upplösningen skruvas upp. Prestandavinsten är närmare 50 procent vid lägsta detaljnivå, för att sedan ligga runt 10 procent för mellanlägena. Vid Ultra och 8 x MSAA handlar det åter om en större ökning på hela 17 procent.
Resultat med ytterligare grafikkort
För att testa ytterligare grafikkort används kvalitetsläget "Ultra", vilket känns som en bra nivå för att ställa diverse grafikkort på prov. Redaktionen plockar en rad aktuella modeller från både Nvidia och AMD.
Med lägre upplsöning och DirectX är det Nvidias grafikkort som toppar tabellen. Geforce GTX 980 lyckas skjutsa ut inte mindre än 108 bilder per sekund i medelvärde, tätt följt av GTX 970 och GTX 780 Ti strax under 100-nivån.
För AMD är det föga förvånande Radeon R9 290X som tar täten med 84 bildrutor per sekund i medelvärde. Även Radeon R9 290 hänger med bra och landar endast en liten bit bakom Geforce GTX 780.
När renderingsmetoden byts till Mantle syns det tydligt var AMD och Firaxis lagt krutet. Radeon R9 290X kliver upp till samma nivå som Geforce GTX 970, och samtliga modeller kan hämta hem fina prestandavinster.
När upplösningen skruvas upp utjämnas fältet något. AMD Radeon R9 290X knappar in på Geforce GTX 780 Ti, och Radeon R9 290 pressar sig förbi Geforce GTX 780. I toppen handlar det dock fortsatt om Geforce GTX 980, vilket har god marginal ned till nästföljande kort.
Mantle innebär även med fler pixlar ett fint uppsving för AMD:s kort. Prestandaökningen mot DirectX är ungefär 10 procent, vilket tyder på effektivare hantering av resurserna. Resultatet räcker till för att Radeon R9 290X ska landa mellan Geforce GTX 970 och GTX 980 på 64 respektive 76 bilder per sekund.
Sammanfattande tankar
Med resultaten i hand är det tydligt att Civilization: Beyond Earth inte är ett spel som ställer orimliga krav på grafikkorten. Med sänkt detaljnivå klarar även enklare modeller av ett bra flyt, samtidigt som spelets natur gör att lägre bildfrekvens inte är hela världen.
För den som vill maxa ur inställningarna krävs det dock lite kraftigare doningar. Vid 2 560 × 1 440 pixlar och Ultra-nivå behövs mer eller mindre ett Radeon R9 290 eller Geforce GTX 780 för att hålla snittvärde runt guldstandarden 60 fps.
Det är även intressant att studera resultaten för AMD Mantle. Implementationen av den alternativa renderingsmotorn fungerar till synes väl, med fina prestandavinster och stabil drift. Resultatet är högre siffror över hela brädet för AMD:s modeller, vilket till viss del hämtar in Nvidia-kortens försprång.
Allt är dock inte guld och gröna skogar för Civilization: Beyond Earth. Användare rapporterar diverse småbuggar, vilka innebär problem med allt från hög uppdateringsfrekvens till vissa spelscenarion. Som vanligt i Firaxis-titlar får vi nog vackert vänta på både en och två patchar innan allt flyter på som det ska.
Civilization: Beyond Earth fungerar med Microsoft Windows och finns att köpa via sedvanliga försäljningskanaler. Prestandatestet går att köra genom startväxeln "-benchmark". Spelet kommer även till Linux och OS X senare under året.