AMD Mantle är utan tvekan ett av vinterns mest omtalade projekt. I korthet handlar det om ett nytt grafiskt gränssnitt med primärt syfte att minska så kallad overhead, onödiga CPU-cykler som håller tillbaka grafikkortet.

Läs "AMD lanserar Mantle i betaversion"
Läs "AMD släpper Catalyst 14.1 Beta 1.6 med Mantle"

Ett av de första spelen med stöd för tekniken är Battlefield 4, och intresset runt eventuella prestandavinster är stort. DICE och AMD talar framför allt om förbättringar i processorbegränsade system, men även vissa ökningar där grafikkortet är flaskhalsen.

Kärnor/Trådar

Plattform

Minnesfrekvens

AMD FX-8350

8/8 st.

AMD 990FX

1 866 MHz, 9-10-9-27

AMD A10-6800K

4/4 st.

AMD A85X

2 133 MHz, 10-11-11-31

AMD Phenom II X6 1100T

6/6 st.

AMD 990FX

1 333 MHz, 8-8-8-24

Intel Core i7-4960X

6/12 st.

Intel X79

1 600 MHz, 9-9-9-24

Intel Core i7-4770K

4/8 st.

Intel Z87

1 600 MHz, 9-9-9-24

Intel Core i5-4670K

4/4 st.

Intel Z87

1 600 MHz, 9-9-9-24

För att ge en snabb inblick i hur Mantle beter sig laddar SweClockers testriggarna med senaste versionen av Battlefield 4. Sammanlagt testas sex olika plattformar från Intel och AMD, bland annat sexkärniga värstingen Core i7-4960X och APU-modellen A10-6800K.

Förfarandet är i stort identiskt med SweClockers stora prestandaanalys av Battlefield 4 – minst 9 minuters speltid på Siege of Shanghai med gott om action och flerspelarös. Varje test körs två gånger, dels med DirectX och dels med färska Mantle. Drivrutinen som används är AMD Catalyst 14.1 beta 1.6.

På grund av Mantles natur fungerar dock inte Fraps som prestandaverktyg, värdena loggas istället av inbyggda Battlefield-funktionen "PerfOverlay.FrameFileLogEnable". Det innebär att siffrorna inte är direkt jämförbara med äldre värden, dock givetvis med varandra.

1 920 × 1 080 pixlar – Hög detaljnivå

Först ut är standardupplösningen 1080p med detaljnivån uppskruvad till max. Det bäddar för en situation där större delen av begränsningen i optimala fall hamnar på grafikkortet.

Med DirectX som gränssnitt syns vissa trender. Samtliga tre processorer från Intel låter grafikkortet sträcka på benen ganska ordentligt, samtidigt som AMD-modellerna håller tillbaka prestandan desto tydligare.

När gränssnittet skiftas till Mantle är skillnaderna tydliga. Läget mellan processorerna utjämnas något, och alla system får fina prestandavinster. Med Intel-systemen räcker extraprestandan för värden runt 90 FPS, och även jumbon AMD A10-6800K kan närma sig 60-nivån i snitt.

Processor

DirectX

Mantle

Vinst

AMD FX-8350

66 FPS

82 FPS

+ 24 %

AMD A10-6800K

51 FPS

59 FPS

+ 16 %

AMD Phenom II X6 1100T

54 FPS

72 FPS

+ 33 %

Intel Core i7-4960X

82 FPS

93 FPS

+ 13 %

Intel Core i7-4770K

80 FPS

92 FPS

+ 15 %

Intel Core i5-4670K

78 FPS

87 FPS

+ 12 %

I tabellform syns de procentuella vinsterna tydligt. När Intel-processorerna får sträcka på benen rusar FPS-mätaren upp med runt 15 procent, vilket bäddar för högre prestanda. AMD FX-8350 och A10-6800K plockar ut ännu bättre ökningar med förbättringar på cirka 25 procent, 15 procent respektive 35 procent för sexkärniga 1100T.

1 920 × 1 080 pixlar – Medelhög detaljnivå

När detaljnivån sänks ett par snäpp till fördefinerade medium får grafikkortet mindre att göra, vilket öppnar upp för processorn som primär begränsning.

Med DirectX som valt gränssnitt syns stora skillnader mellan plattformarna. Intels sexkärniga värsting dominerar i toppen, och APU-lösningen AMD A10-6800K har tydliga problem att hänga med.

När Mantle aktiveras är skillnaden tydlig. Sexkärniga Core i7-4960X närmar sig 200 FPS, och samtliga tre Intel-modeller parkerar över 150 FPS i snitt. Även AMD-modellerna plockar ut fina prestandavinster, tillräckligt för att landa runt 100 FPS för FX-8350.

Processor

DirectX

Mantle

Vinst

AMD FX-8350

82 FPS

99 FPS

+ 21 %

AMD A10-6800K

64 FPS

74 FPS

+ 16 %

AMD Phenom II X6 1100T

71 FPS

89 FPS

+ 25 %

Intel Core i7-4960X

127 FPS

182 FPS

+ 43 %

Intel Core i7-4770K

107 FPS

161 FPS

+ 50 %

Intel Core i5-4670K

99 FPS

157 FPS

+ 59 %

Med sänkt detaljnivå låter Mantle Intels processorer ta ut svängarna rejält, vilket ger prestandavinster runt mäktiga 50 procent. Även AMD-modellerna mår bra av det nya gränssnittet med 15-25 procent högre medeltal.

Prestandaupplevelse

Med siffrorna i hand är det lätt att se Mantles fördelar. Gränssnittet ger trevliga prestandaökningar i flera lägen och låter grafikkortet sträcka på benen oftare jämfört med DirectX. Allt är dock inte problemfritt hela vägen till slutprodukten på skärmen.

Även om medeltalen är höga ger testversionen av Mantle märkbara ryckningar och kortare frysningar under spelsekvenserna, något som inte sker med DirectX. Problemen är klart värst med testets AMD-processorer, men upplevs även periodvis under Intel-systemen.

directx_1.jpg
mantle_1.jpg

När det kommer till grafikkvalitet är det desto svårare med utlåtanden. På grund av den dynamiska naturen i Battlefield 4 förändras scenerna konstant, vilket gör exakt jämförande skärmdumpar svåra. Ett rökmoln som blåser förbi eller solen från en annan vinkel kan helt enkelt innebära stora skillnader.

Med det sagt upplevs Mantle generellt ha begränsad sikt med mer dimma på avstånd jämfört med DirectX, något som enligt Johan "repi" Andersson är en bugg som ska åtgärdas. Battlefield 4 med Mantle upplevs även har mer problem med till exempel blinkande texturer och skuggor jämfört med samma spel under DirectX.

Sist men inte minst innebär Mantle märkbar instabilitet. Där Battlefield 4 under DirectX rullar mer eller mindre problemfritt för redaktionen kraschar spelet betydligt oftare när Mantle används. Resultatet är både rena CTD-situationer och mer obskyra varianter där grafiken fryser men ljudet fortsätter.

Sammanfattning och reflektioner

AMD Mantle är på många sätt intressant och har absolut möjlighet att röra om på GPU-marknaden. Gränssnittet ger märkbart högre prestanda i många lägen, vilket framför allt är goda nyheter för användare som sitter på lite långsammare processorer.

bf4 2013-10-30 15-18-26-39.jpg

Än så länge är stödet dock begränsat, med Battlefield 4 som den enda egentliga titeln på marknaden. Flera utvecklare lovar dock att hoppa på tåget, vilket öppnar upp för ett markant breddat spelutbud senare under året.

Den extra tiden är dock nyttigt för AMD och andra aktörer bakom Mantle. Gränssnittet är i dagsläget märkt som beta, och det stämmer bra med upplevelsen. Även om FPS-mätaren visare högre värden är det bitvis hackigt och grafiskt märkligt jämfört med DirectX, vilket tyder på att ytterligare optimeringar behövs.

Sammanfattningsvis känns Mantle under Battlefield 4 i skrivande stund mycket som en teknikdemonstration. Resultatet är imponerande, men efterhängsna buggar gör att DirectX fortfarande känns mer lockande. Med nya drivrutiner och ytterligare uppdateringar av Battlefield 4 i görningen finns det dock utmärkt underlag för en spännande grafikvår.